A légszívóba kerülő víz okozott rövidzárlatot az argentin tengeralattjárón

A San Juan eltűnése előtt a kapitány egy akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be.

MTI
2017. 11. 28. 6:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb részletet árult el az argentin haditengerészet szóvivője hétfőn arról, hogy mi vezethetett a flotta tizenkét napja eltűnő San Juan tengeralattjárójának katasztrófájához, közölve, hogy víz ömlött a hajó légszívójába, rövidzárlatot okozva az egyik akkumulátorban. A 44 fős személyzet túléléséhez fűzött reményeket nagyrészt szertefoszlatták azok a jelentések, amelyek szerint víz alatti robbanást észleltek abban a térségben, ahonnan november 15-én utoljára bejelentkezett a San Juan. Azóta semmi jel nem érkezett a tengeralattjáróról, és a hajótestet sem találják, bár nemzetközi akció indult a felkutatására. Szakértők kezdettől fogva azt mondták, hogy a személyzetnek legfeljebb tíznapi levegőtartaléka van, feltéve, ha a hajó sértetlen maradt, de elsüllyedt.

A haditengerészet még a múlt héten közölte, hogy a San Juan eltűnése előtt a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be, s ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontra. Korábbi közlések szerint a hadihajó november 13-án indult vissza az ország legdélebbi csücskéből, Ushuaia kikötőjéből.

A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a kapitány akkor arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon „rövidzárlatot és kezdődő tüzet okozott vagy lángok nélküli füstöt” – magyarázta. Balbi ugyanakkor hozzátette, hogy a kapitány később műholdas telefonon keresztül azt jelentette, hogy a problémát megszüntették. Az érintett „akkumulátort le kellett választaniuk” az elektromos hálózatról, „és egy másik akkumulátor-áramkört használva kellett folytatniuk víz alatti útjukat Mar del Plata felé” – mondta a szóvivő.

A Németországban épített, TR–1700 osztályú, dízel-elektromos meghajtású San Juan 1985-ben állt szolgálatba, s 2008 és 2013 között átfogó felújításon esett át. A legénység tagjainak hozzátartozói kifogásolták a haditengerészet szerintük nem megfelelő reagálását a hajó eltűnésére, és problémásnak nevezték a vízi jármű korát és állapotát is. Mauricio Macri argentin elnök vizsgálatot ígért a katasztrófa ügyében. A haditengerészet szerint több mint egy tucat ország segít jelenleg a tengeralattjáró utáni kutatásban abban a térségben, ahol a robbanást érzékelték. Balbi azt mondta, várhatóan (helyi idő szerint) hétfőn érkezik a térségbe az a norvég hajó, amely az amerikai haditengerészet távirányítású kutató járművét és annak mentőegységét hozza magával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.