Eltűnt argentin tengeralattjáró: van még remény

Ha a hajótest nem vesztette el integritását, még épségben lehetnek a tengerészek, várva megmentőiket.

Zord Gábor László
2017. 11. 19. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utoljára tizenhét éve, 2000 augusztusában keríthette hatalmába a nemzetközi közvéleményt hasonlóan gyomorszorító érzés, mint most: nyoma veszett az egyik legtitokzatosabb, legpusztítóbb fegyverfajta, a tengeralattjáró egyik példányának, valahol a végtelen tengereken. Akkor az orosz Északi Flotta büszkesége és a NATO réme, a Kurszk szenvedett katasztrófát a Barents-tengeren, hosszú napokig bizonytalanságban tartva a világot a személyzet sorsával kapcsolatban. Most az argentin haditengerészet San Juan hajójának veszett nyoma, s még azokat a napokat éljük, amikor minden ok megvan a reménykedésre.

A német Thyssen Nordseewerke által 1982-83-ban gyártott TR-1700 osztályú, 2300 tonna vízkiszorítású, dízel-elektromos meghajtású hajó szerdán, az argentin partoktól 432 kilométerre adta le utolsó normál helyzetjelentését, s azóta nem érkezett róla és 44 fős legénységéről újabb hír. A világ búvárhajóflottáiban bevett eljárás szerint az egységek szigorú időrend szerint tesznek jelentéseket: amikor ez elmarad, és eltelik bizonyos idő, indulnak be a vészhelyzeti, illetve kutató-mentő mechanizmusok. Az eljárás lényege, hogy a folyamatos kommunikáció mellőzésével sikerüljön megőrizni a tengeralattjáró legfőbb előnyét, a rejtettséget, ugyanakkor baj esetén még ne teljen el annyi idő, ami a sikeres mentés esélyét vészesen lecsökkentené.

A San Juan eltűnését övező napról napra borúsabb hangulatba a hétvége hozott némi derűt: nyilvánosságra hozták, hogy a tengeralattjárónak tulajdonítanak hét, sikertelen műholdas hívást, amiből azt a következtetést vonják le, hogy a legénység próbált kapcsolatot teremteni az őket kereső erőkkel. Az elektronikus nyomról tudni kell, hogy nem a víz alatt használt nagyon hosszú hullámú híradóeszközökből származik, mely képes kilépni ebből a közegből és akár több ezer kilométerre is fogható. A műholdas kommunikációs eszközök ezzel szemben nagyon magas frekvencián dolgoznak, azonban csak a felszínről működőképesek. Ez pedig két dolgot jelenthet: a próbálkozások közben vagy a felszínen volt még a hajó, vagy ha el is süllyedt, sikerült felbocsátaniuk egy bóját, mely képes a műholdak által fogható jelek küldésére.

A keresésbe az argentin erők mellett az amerikai és brit tengerészet is bekapcsolódott, az előbbiek egy mélytengeri mentőegységet is Argentínába repítettek, hogy rendelkezésre álljon. A dél-atlanti időjárás, a helyenként hatméteres hullámok nem kedveznek a kutató-mentő műveleteknek.

Buenos Airesben közölték: a legénységnek hosszú időre elegendő levegője és élelme van. Ha a személyzetet az óriási nyomástól több száz méter mélységig védeni hivatott hajótest nem vesztette el integritását (erre utaló törmelék-, illetve olajnyomról nem érkezett hír), még épségben lehetnek a tengerészek, várva megmentőiket.

Ütközés. A hétvégén egyébként a világ haditengerészetei nem csak Argentínából szolgáltak hírekkel. A műholdak lefotóztak egy észak-koreai tengeralattjárót, mely ballisztikus rakéták indítására lehet képes, ami a phenjani rezsim csapásmérési ambícióinak újabb szintjét bizonyítja, tovább bonyolítva a fenyegetőzéseikkel szembeni fellépést. Az amerikai flotta pedig újabb ütközést volt kénytelen elkönyvelni: a USS Benfold rombolónak egy meghajtását vesztett japán vontatóhajó csapódott neki a Szagami-öbölben, kisebb károkat okozva a harci egységnek. A többfeladatú Aegis fegyverrendszerrel felszerelt Arleigh Burke osztályú hajóknak idén ez a harmadik ütközéses balesete: augusztusban a USS McCain Szingapúr előtt tíz, júniusban a USS Fitzgerald Jokoszuka előtt hét tengerészét vesztette el kereskedelmi hajókkal történt ütközések következtében. A nyár végén biztonsági leállást kikényszerítő pechsorozat nyomán indított vizsgálatok súlyos fegyelmi és szakmai hiányosságokra derítettek fényt, ami miatt a kiképzésben és a műveletekben több változtatást is eszközöltek, a modern technika miatt elsorvadóban lévő alapvető hajózási készségek megerősítésére helyezve a hangsúlyt.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.