Indiai légszennyezés: súlyos a helyzet

A rengeteg építkezés, a túl sok jármű és a környékbeli farmerek által gyújtott tüzek okoznak káoszt.

Ruzsbaczky Zoltán
2017. 11. 09. 11:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bezárt iskolák, sorozatosan késő vonatok és repülőgépek, fejfájással küzdő, köhögő emberek – napok óta tart Indiában a súlyos légszennyezettség okozta káosz, a mérgező felhő nem akar eloszlani a legnagyobb települések, főként a főváros, Újdelhi utcáiról.

A hatalmas, 21 millió lakosú metropolisz egyes negyedeiben a PM 2,5-es (vagyis 2,5 mikrométeres vagy annál kisebb) részecskék aránya köbméterenként eléri a 700 mikrogrammnyi mennyiséget, ami már súlyosan egészségkárosító hatású. A levegő olyan szennyezett, hogy a belégzése egyes becslések szerint felér annyival, mintha valaki egy nap alatt körülbelül negyven szál cigarettát szívna el. Nem segít az sem, hogy az utóbbi napokban az év ezen szakához képest kevésbé fúj a szél, egyszerűen fogalmazva: nincs, ami „kisöpörje” a szmogot a városból.

Az utcákon maszkot vagy bármilyen kezük ügyébe kerülő ruhadarabot az arcukhoz szorítva próbálnak védekezni az emberek a káros levegővel szemben, több-kevesebb sikerrel. „Többen próbálkoznak azzal, hogy elhagyják a várost addig, amíg le nem nyugszanak a dolgok, én magam is így teszek” – mondta a Magyar Nemzet megkeresésére egy helybéli.

„A mostani krízisnek sok oka van, az iparosítás, vagyis a gyárak és az erőművek szennyezőanyag-kibocsátása, a túl sok építkezés, a túl nagy népsűrűség és a rengeteg jármű által kipufogott gáz, illetve az, hogy a környékbeli államok farmerei elégetik az aratás után hátramaradó felesleget” – magyarázza a problémákat az újdelhi lakos, aki szerint lenne mód arra, hogy kevésbé szennyezzék a levegőt, ám a végrehajtás Indiában nem megy egyszerűen.

Valóban, szakértők szerint is csak tovább súlyosbítja a válságot, hogy a környékbeli államok mezőgazdászaira Újdelhi vezetésének kevés ráhatása van, pedig a szmogtól főleg ők szenvednek – India ugyanis föderális berendezkedésű ország erős tagállami jogkörökkel. Amíg pedig nem sikerül megoldást találni, addig aki teheti, otthonába zárkózik, vidékre utazik, de Újdelhi négymillió diákja is tanítás nélkül marad. Hogy kinyitják-e a város négyezer oktatási intézményét, az a hétvégén dől el.

Városvezetési szinten szerdán még annyi történt, hogy leállítottak jó néhány építkezést, a legszennyezőbb teherautókat pedig kitiltották a városból. Arvind Kejriwal, Újdelhi vezetője az általa irányított várost nemes egyszerűséggel „gázkamrának” nevezte.

A jelenség természetesen nem új. Tavaly például az Indira Gandhi nemzetközi repülőtéren annyira rosszak voltak a látási viszonyok, hogy arra szűk két évtizede nem volt példa, a köd pedig természetesen súlyos gondokat okozott a közúti közlekedésben is. 

Hogy Indiában mennyire súlyos a szmoghelyzet az utóbbi időszakban, arra jól rávilágít a Lancet című tudományos folyóirat nemrég megjelent összesítése, amely alapján csak 2015-ben több mint félmillió indiai halt bele a szálló por okozta megbetegedésekbe. A PM 2,5-es részecskék nagyon károsak az egészségre, mélyen elraktározódhatnak a tüdőben, felszívhatja őket a véráram, az pedig súlyos szívproblémákat, légzőszervi megbetegedéseket, súlyos esetben tüdőrákot okozhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.