Rengeteg szó esett az idén Európa motorjának újraindításáról, a pénzügyi válságot valószínűleg végképp maga mögött hagyó uniós gazdaság megerősítéséről, és sokan – talán még a főszereplők is – azt hitték, hogy ezért Franciaország és Németország újbóli egymásra találásával lehet a legtöbbet tenni. Mindenki úgy tekintett a tavaszi francia és az őszi német választásokra, mint afféle startvonalra, ahol majd minden összeáll, és ahonnan az úgynevezett EU-projekt, a sokat emlegetett mélyebb integráció korszakos lendületet vehet. A várakozást persze árnyalták olyan választások is, ahol a radikálisok és az euroszkeptikus populisták előretörése volt várható, mint éppen Hollandiában vagy Csehországban. Végül a hollandoknál Geert Wilders szabadságpártja megmaradt a második legnagyobb erőnek, ám Prágában egy milliárdos üzletember vezetésével megalakult egy hangsúlyosan eurokritikus, elitellenes kormány, felforgatva a rendszerváltás utáni politikai viszonyokat. Tulajdonképpen ez történt Franciaországban is, de itt a mérsékelt középnek sikerült átrajzolnia a hagyományos politikai palettát. És becsúszott még az év végére Ausztria is az október 15-én tartott előre hozott választások után két hónappal, ahol Sebastian Kurz láthatóan a hagyományos konzervatív alapokra szándékozik visszatéríteni az Osztrák Néppártot, és háziasítani szeretné a koalíciós társnak választott radikális jobboldali Osztrák Szabadságpártot.
Az idén szinte nem múlt el uniós csúcstalálkozó anélkül, hogy ne foglalták volna írásba a felek a szoros elköteleződést az egység, az összetartás iránt. Kellett is egymás biztatása, mert a brexit által okozott sokkot a tagországok és a brüsszeli döntéshozók érezhetően csak 2017 második fél évére heverték ki. Az egyelőre még uniós tag Nagy-Britannia is túl van egy megütközést kiváltó előre hozott választáson, amely után az addig magabiztos fölénnyel bíró konzervatív Theresa May csak kisebbségi kormányt tudott összekalapálni. Ezzel bele is kódolta a brexittárgyalásokba saját pártjával vívott konfliktusait, időnként jócskán beszűkítve a két tárgyaló delegáció dolgát. Persze mondható, hogy ilyen még nem volt, hogy egy tagállam távozik az EU kötelékéből, egy kis munka állt tehát a házhoz, és egyre biztosabb az is, hogy az EU és az Egyesült Királyság közötti majdani viszonyrendszer, a jogi keret jóval a kilépési dátum után épül ki teljesen.