– Több évtizede tanít a Damaszkuszi Egyetemen, így jól ismeri a szíriai társadalmat. Milyen folyamatok vezettek a lassan hét éve tartó háborúhoz?
– A legnagyobb probléma mindenekelőtt az volt, hogy a szélsőséges iszlamista nézetek már korábban beszivárogtak a szíriai társadalomba. Amikor 2000-től Bassár al-Aszad elnök reformokat hirdetett, a vallásgyakorlási jogok is szélesebbek lettek. A szélsőséges ideológiák képviselői azonban kihasználták, hogy a kormányzatnak voltak hibái, ezért fellázították a követőiket az ország vezetése ellen. Ez már 2006-tól kezdetét vette, de a 2011-es arab tavasszal kerültek igazán felszínre, amikortól már nyíltan hangoztatták a szélsőséges nézeteiket, és fellázították a fiatalokat. Ezzel alapozták meg a szíriai konfliktust, amit csak súlyosbított, hogy a nyugat-európai országokból is rengeteg fiatal érkezett, és ők bekapcsolódtak a háborúba.
– A nyugati média viszont azt állítja, hogy a szíriai emberek az „aszadi diktatúra” ellen lázadtak fel és fogtak fegyvert.
– A fiatalságnak – ugyanúgy, mint bármelyik társadalmi rétegnek – korábban is megvolt a lehetősége, hogy kritizálja a kormányzatot, legyen szó akár politikai, akár gazdasági kérdésekről. Senki nem tagadja, hogy Szíriában voltak problémák, hiszen azok minden országban előfordulnak. 2000-től, vagyis Aszad elnök beiktatása után széleskörű sajtószabadság bontakozott ki, még a minisztériumokkal szemben is lehetett kritikusan fogalmazni. Csak egy példa: a feleségem abban az időszakban újságíró volt, rengeteg intézkedéssel nem értett egyet, és ezeket le is írta. Sőt, még az állami tulajdonú médiában is bőven lehet találni kritikákat a kormányzat intézkedéseiről. Nyugodtan lapozza végig a lapokat, bőven fog találni olyan cikkeket, amelyek nemcsak intézkedéseket, hanem tisztviselőket is bírálnak.
– A hét éve tartó háború frontvonalai a szíriai társadalom megosztottságáról is tanúskodnak. Van ezen a téren változás?
– A konfliktus kezdetétől, vagyis 2011-től 2013-ig a háború és a félelem miatt jóval nagyobb volt a távolságtartás a társadalom különböző csoportjai között. Szíriában 36 etnikai és vallási közösség él, a háború miatt sokan a saját csoportjukhoz fordultak, és elhanyagolták a szíriai identitásukat. 2013 után azonban ez a jelenség háttérbe szorult, mert egyre többen jöttek rá, hogy a szíriai konfliktus nem a fejlődés érdekében zajlik, hanem hogy tönkretegyék az országot. Ezért a többség visszatért a történelmi, szír identitásához. Ugyan nincsenek adatok arról, hogy a szíriai emberek mekkora része gondolkodik így, én azonban úgy becsülöm, hogy 55–70 százalékuk már ezen az állásponton lehet. Ez a társadalmi többség nemcsak elítéli a terrorizmust és a vallási szélsőségeket, hanem hisz abban is, hogy minden embert megilletnek az emberi jogok. Továbbá kiállnak az állami intézmények mellett, és bekapcsolódnak abba a harcba, amely során megvédik az országukat. Ők alkotják a Nemzetvédelmi Erők gerincét is.