Az első nonstop repülőjárat Ausztrália és Nagy-Britannia között

Tizenhét óra leszállás nélkül, és az ember a világ másik végén találja magát.

Molnár Csaba
2018. 03. 24. 16:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Helyi idő szerint 18 óra 45 perckor felszállt az ausztráliai Perth-ből a Qantas légitársaság QF9-es járata, hogy 17 órányi, leszállás nélküli repüléssel később landoljon a londoni Heathrow repülőtéren. A gép vasárnap 13 óra 30 perckor fog visszaindulni Ausztráliába, mármint QF10-es járat.

Ez a történelem első nonstop repülőjárata Ausztrália és az Egyesült Királyság között. A BBC cikke szerint jól illusztrálja a technika fejlődését, hogy a volt gyarmat és az anyaország közötti közlekedés száz év alatt a hat hétig tartó hajóúttól eljutott a leszállás nélküli, 17 órás repülőútig.

A 14 498 kilométeres út egyébként nem a leghosszabb menetrend szerinti repülőjárat, hiszen a Qatar Airways Auckland–Doha járata néhány kilométerrel többet (14 535 kilométert) repül. A kenguruútvonalnak is nevezett Ausztrália–Nagy-Britannia repülőjárat eredete egészen 1935-ig vezethető vissza. Az első úton tíz nagy megállót és még 21 üzemanyag-utántöltő leszállást iktattak be.

A Qantas légitársaság első ilyen járata 1947-ben szállt fel. A Lockheed Constellation típusú, Sidney-ből indult gépnek hétszer kellett leszállnia Darwinban, Szingapúrban, Kalkuttában, Karacsiban, Kairóban, Castel Benitóban, Rómában és végül Londonban. 29 utas fért fel a gépre, a személyzetet három pilóta, egy rádiós, egy navigátor, két repülőmérnök és három légiutas-kísérő alkotta. A retúrjegy mai áron számolva majdnem 9 millió forintot kóstált.

A mostani járatot egy Boeing 787-9 Dreamliner fogja kiszolgálni, amelynek üzemanyag-hasznosítása kétszerte hatékonyabb, mint a Boeing 747-é. 236 utas fér fel a repülőre, négy pilóta és 12 főnyi kabinszemélyzet utazik velük. A Qantas szerint egy retúrjegy ára nagyjából 330 ezer forint. A Dreamliner 92 tonna, vagyis 110 köbméter üzemanyagot képes magával vinni, ez az alapfeltétele a hosszú távú, megszakítás nélküli utaknak. 

A légitársaság azzal hirdeti új járatát (és annak olcsóságát), hogy 1947-ben egy átlag kereső 75 heti bérébe került az oda-vissza jegy. Manapság viszont egy átlagos ausztrál egy hét alatt többet keres, mint a járat 1300 ausztrál dolláros jegye.

Persze, hogy milyen 17 órát eltölteni egy helyben a turistaosztályon, az egy másik kérdés. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.