Egészen nyárig megbénulhat a francia közlekedés

Nem suhan a TGV, a busztársaságok viszont jól járnak. A vasutasok azt akarják, maradjon minden a régiben. De Macronnál ez nem fog menni.

Kuthi Áron
2018. 03. 22. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emmanuel Macron hivatalba lépése óta a legnagyobb sztrájksorozat kezdődik csütörtökön Franciaországban, ahol a vasúti dolgozók az állami vasúti cég, az SNCF átszervezése ellen tüntetnek. Hozzájuk csatlakoznak egyes légiforgalmi dolgozók is. A június végéig tervezett gördülősztrájk hetente két napon keseríti meg a munkába indulók életét. A közúti személyszállító vállalatok ugyanakkor nem panaszkodnak, az előfoglalásokból látszik, hogy sokan a buszos közlekedést fogják választani, és sokan fordulnak az autómegosztó közösségi alkalmazásokhoz is. A híres, nagy sebességű vasút, a TGV csak 40 százalékos szolgáltatást fog nyújtani. A közlekedési káosz már abból is kikövetkeztethető, hogy a sztrájksorozat meghirdetett napjaira már nem is lehet jegyet foglalni a TGV-k által kiszolgált vonalakra. Párizs körzetében a vonatoknak csak a 30 százaléka fog közlekedni. 

Le Parisienben megszólaltatott munkajogász szerint a sztrájk még nem ok arra, hogy a dolgozók otthon maradjanak, a francia törvények alapján a munkavállalónak minden erőfeszítést meg kell tennie azért, hogy elérjen munkahelyére és felvehesse a munkát. 

Emmanuel Macron közlekedési minisztere bejelentette, többek között az SNCF-hez szerződő munkavállalók státuszán szeretnének változtatni, ami azt jelentené, hogy az új munkaerő már nem kapná meg azt a szintű biztonságot, amit az eddigiek. Azonban épp ez a lényege a Macron által elképzelt munkaerőpiaci váltásnak: könnyebb alkalmazás, könnyebb elbocsátás. Vagyis dinamizálni a munkaerőpiacot, és lebontani a szakszervezetek túlhatalmát. 

A vasúti paktumnak nevezett reform legfontosabb eleme, hogy egy külön törvénnyel megnyitnák a lehetőségét a vasúti piac többszereplőssé tétele előtt, ami egyértelműen a versenyszféra irányába lökné az mindeddig nagyon kemény szakszervezeti struktúra által védett SNCF-et. A költségvetés ugyanis megunta, hogy veszteséges vonalakat kelljen finanszíroznia, amelyek ráadásul rossz állapotban is vannak, és a menetidő még növekszik is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.