– Nemrégiben lezuhant egy utasszállító repülőgép Iránban, a fedélzeten tartózkodó 66 emberből senki nem élte túl a katasztrófát. Utána valóságos rémtörténeteket lehetett olvasni az iráni légi flotta állapotáról. Ön utazott már ilyen gépeken?
– Persze, rengetegszer, és eddig még mindig letettek. Ettől függetlenül valóban gyengébbek az iráni repülésbiztonsági statisztikák, ami abból fakad, hogy 1979 óta Iránt számos téren bojkott sújtja. Köztük repülőgép-alkatrészek és modern repülőgépek beszerzése területén is. Akik ezt kitalálták, nyilván azt gondolják, hogy ezzel az iráni hadiipart is meg tudják regulázni, attól félve, hogy ami civil célokra jó, az esetleg katonailag is alkalmazható. Ennek viszont az a következménye, hogy a perzsa légiflotta elöregedett, igaz ez a most lezuhant gépre is. Nem csoda, hogy a 2015-ös nukleáris megállapodás után több iráni légitársaságnak első dolga volt új gépeket rendelni.
– Mennyire érezhetők a szankciók az élet más területein?
– Irán 1979-ben részben önkéntesen lépett ki a világgazdaságból, mottójuk is az, hogy övék „az ellenállás gazdasága”. Képzeljünk el egy több mint 80 milliós országot, amely izolációs politikát folytat, sem Kelethez, sem Nyugathoz nem tartozik, saját piacra, saját tőkéből, saját nemzeti középosztállyal termel! Szerintem a feladatot nagyobb részt sikerrel megoldották, hiszen az ország a mai napig nem omlott össze. Azt nem mondanám, hogy az első tíz évben túl jól ment nekik – amihez az iráni–iraki háborúnak is köze volt –, de mégis talpon állnak. Iránt nem egy Észak-Koreának kell elképzelni! A rendszer fönnmaradásának alapját persze elsősorban a kimeríthetetlennek tűnő, a világon harmadik-negyedik legbővebb szénhidrogén-készletek adják. Ennek köszönhetően kivonulás és szankciók ide vagy oda, Irán világgazdasági szereplő maradt. Az iráni olajtól és részben a földgáztól az Európai Unió, Japán, Kína, India, Oroszország, sőt még az Egyesült Államok sem tud teljesen függetlenedni.
– Mit lát ebből az átlagpolgár?
– Nincsenek például nyugati gyorsétteremláncok. Sőt, nagyon nyugati cégek sem. Ez nagyon látványosan meglátszik az autókon, ugyanis nincsenek nyugati kocsik. Koreai KIA van, Peugeot is, mert nekik egy kiskapu miatt van egy gyáruk, de egyébként nemzeti autókkal járnak. Olyan márkákat, mint a Samand vagy a SAIPA szinte csak Iránban találunk.