Az ingyen tömegközlekedés a gyógyír a dugóra és szmogra?

Párizsban is fontolgatják, hogy ne kelljen fizetni az utazásért, csakhogy a modell másutt sem vált be maradéktalanul.

2018. 04. 05. 9:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Anne Hidalgo, Párizs andalúziai származású, szocialista főpolgármestere nemrégiben hatástanulmányt rendelt az ingyenes párizsi tömegközlekedésről. A városvezető már a 2020-as helyhatósági választásokra is gondolva a fővárosi lakosoknak és a turistáknak is ingyenessé tenné a városi közlekedést. Ennek mintegy főpróbájaként Hidalgo júniustól kísérleti jelleggel bevezeti az ingyenes metróbérletet is annak a mintegy 200 ezer, 65 évnél idősebb lakosnak, akik havi 2200 eurónál kevesebb járadékból élnek.

A cél egyrészt a rászorulók megsegítése, másrészt az utasok „elterelése” a közutakról, a fővárost rendszeresen megbénító forgalmi dugók megszüntetése. Hiába a jó szándék, az ötlet nem aratott osztatlan sikert, hiszen rögtön felmerül a kérdés, mégis, mennyibe fog ez kerülni a városnak, ki fogja fizetni a költségeket?

A Le Figaro által idézett adatok szerint Párizs tömegközlekedése évi 10 milliárd euróba kerül, és ebből az utasok most is csak 2,8 milliárdot fedeznek. Pedig a francia főváros nem is éppen a legolcsóbbak közé tartozik, az összes körzetbe érvényes havi bérlet például 75,2 euró (23 ezer forint), a vonaljegy pedig 1,9 euró (590 forint) – szemben a budapesti 9500, illetve 350 forinttal.

A modell egyébként koránt sem új. Az észt fővárosban, Tallinnban például már 2013 óta ingyenes a tömegközlekedés. Február közepén Steffen Seibert, a német kancellár kabinetfőnöke közölte, hogy – egyelőre Németország öt városában – szintén kipróbálják az ingyenességet: Bonnban, Essenben, Mannheimben, Reutlingenben és Herrenbergben, és további öt német nagyvárosra – Berlinre, Kölnre, Hannoverre, Hamburgra és Münchenre – is kiterjesztik, ha beválik.

A cél ugyanaz, mint Párizsban: csökkenteni a forgalmat és a levegő szennyezettségét. A gond csak az, hogy a próbálkozás eddig nem hozta meg a várt eredményeket: Tallinnban például 2014-ben például mindössze 1,2 százalékkal nőtt az utaslétszám az intézkedés hatására.

Ennek oka, hogy a lakosok nem csak alacsony árakat várnak a tömegközlekedéstől, hanem nagyobb járatsűrűséget, a járművek jobb minőségét, tisztaságát, és azt, hogy akkor vehessék igénybe, amikor szükségük van rájuk. Peter White, a londoni Westminster Egyetem szakértője pedig a BBC-nek nyilatkozva mutatott rá, hogy az alacsony árú vagy ingyenes tömegközlekedés nem vonzza az utasokat, ha a járművek mindig zsúfoltak vagy öregek.

De az ilyen ingyenes szolgáltatás bevezetését fontolgató városvezetőknek a hátrányokat is meg kell fontolniuk: a rongálások, a fenntartás költségeinek folyamatos növekedését, az állomány és a járműpark sűrű cserélődését stb. Az eddigi tapasztalatok alapján csak az olyan (latin-amerikai) nagyvárosokban sikeres ez a modell, ahol a szegénység miatt az utasoknak – a diákoknak, a nyugdíjasoknak vagy a szegényeknek – valóban óriási könnyebbség ez a helyváltoztatáshoz, illetve az iskolába vagy munkahelyre járáshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.