– Egyetlen percet sem veszíthetünk, rohamtempóban kell oltanunk – állítja az olasz kormányfő Mario Draghi az AstraZeneca oltóanyag felfüggesztése következtében előállt megtorpanásra reagálva.
Az olasz oltási program értékes napokat veszített, kétszázezer embernek már meg kellett volna kapnia a vakcinát. Ami azonban még súlyosabb, megtört a bizalom az oltás iránt.
A római Sapienza Egyetem napokban készült felmérése szerint az olaszok hetven százaléka nem venné igénybe az AstraZeneca oltóanyagot, harminc százalékuk más vakcinát sem kérne. Pedig eddig ez a bizalmatlanság nem jellemezte az olaszokat, az oltás a védettséget, a szabadság visszaszerzését jelentette az immár egy éve hosszabb rövidebb időre bezártságra ítélt lakosság számára. Az ijedtség és a félelem azonban felülkerekedett a szabadságvágyon.

Fotó: Filippo Attili / MTI/EPA/Olasz miniszterelnöki hivatal/
A kormány ezért úgy határozott, szisztematikus médiakampánnyal győzi meg a hezitáló tömegeket. Tévécsatornákon, rádiókban, újságok hasábjain és a világhálón kormányhirdetésekben magyarázná, hogy nincs ok félelemre, minél többen oltassák be magukat. Közismert személyek, sportolók, színészek, politikusok óriásplakátokon és kisfilmekben oltáspárti meggyőződésükről tanúskodnak. „Beoltatom magam, mert…” a kampány szlogenje, amely erőteljesen azt hirdeti, hogy a védőoltás jelenti az egyedüli kiutat az egészségügyi vészhelyzet következtében megbénult ország számára. Olaszország egyik leghíresebb alakja a Róma AS focicsapat legendás játékosa, Francesco Totti máris készen áll, hogy elsőként az oltási kampány reklámarca lehessen.
De nem ő az egyetlen. Valentina Vezzali, a hatszoros olimpiai bajnok vívó is örömmel csatlakozik az elbizonytalanodott lakosság megnyerésére. Több politikus is jelezte csatlakozási szándékát a kételyeket eloszlató tájékoztató kampányhoz. Sajtóértesülések szerint Mario Draghi miniszterelnök jó példával elöl járva személyesen is előjegyzi magát az AstraZeneca oltóanyagra, ahogyan azt Giovanni Toti, Liguria kormányzója és Roberto Speranza egészségügyi miniszter is tette. Matteo Salvini, a Liga elnöke úgy nyilatkozott, inkább kivárja a sorát, nem használja ki a médiakampányt, hogy mások előtt oltóanyaghoz juthasson, és arra sincs szüksége, hogy ilyen módon növelje népszerűségét.