Nagy felháborodást keltett az a hirdetés, amely az Ikea neve alatt jelent meg a minap Franciaországban és az állt benne, hogy olyan személyeket keresnek úgynevezett foglalkoztatást elősegítő képzésekre, akik a Pôle Emploi nevű munkaügyi központnál regisztrált álláskeresők, menekültek vagy kiegészítő védelemben részesülő személyek, és legalább A2-es szinten beszélik a francia nyelvet.
A pár hónappal ezelőtt feloszlatott jobboldali Génération Identitaire nevű csoport egykori alapítója és tagja, Damien Rieu azt írta a Twitteren a hirdetéssel kapcsolatban, hogy az Ikea kertelés nélkül diszkriminálja a franciákat.
Rieu egy videót is megosztott a Twitteren, melyben arról beszél, hogy botrányosnak tartja a francia kormány és bizonyos vállalatok azon együttműködését, melynek részeként kirekesztik a francia állampolgárokat. Rieu kihangsúlyozta, hogy a francia adófizetők pénzén hirdetnek olyan állami képzést, amelyen a franciák nem vehetnek részt, csakis menekültek. Rieu a felvételen beszél az Ikeával együttműködő Each One nevű szervezet vezetőjéről, Théo Scubláról is, aki évi hatvanezer eurós fizetést tudhat magáénak.
Az Each One szervezetről írt a Basta nevű lap is, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy a társaság több millió eurós támogatást vesz fel és az általa segített menekültek béréből levon 15 százalékot, amit a saját hasznukra fordítanak.
A legnépszerűbb jobboldali francia politikus, Marine Le Pen is felfigyelt az Ikea neve alatt megjelent hirdetésre, ő azt írta a közösségi oldalon, hogy az Ikea a kormány és speciális ügynökségek segítségével diszkriminálja a franciákat, majd hozzátette, hogy elnökké választása esetén véget vetne az állami és rendszerszintű rasszizmusnak.
Az interneten valóságos kommentcunami alakult ki, rengetegen támadták a céget #IkeaDiscrimine címszó alatt.
A botrány kirobbanását követően reagált a diszkriminációs vádakra az Ikea, állításuk szerint félreértés történt és hangsúlyozták, hogy a szóban forgó képzést az egyik szociális partnerük finanszírozza, nem ők. Az Ikea France arról is beszámolt, hogy a hirdetésben szereplő szakmai képzéseknek az a célja, hogy munkához juthassák a legkiszolgáltatottabb embereket, kiemelve az esélyegyenlőséget, írja a Le Figaro. A lap arról is beszámol, hogy a képzést szervező és finanszírozó Each One nevű szervezet társalapítója és vezetője, Théo Scubla azzal magyarázta a történteket, hogy több partnercégük meglévő állásajánlatokkal fordul hozzájuk abból a célból, hogy munkalehetőséget biztosítsanak a potenciális munkavállalóknak, különös tekintettel a menekültekre – olvasható a V4NA Hírügynökség cikkében.
Borítókép: Egy IKEA áruház bejárata (Fotó: MTVA/Róka László)