A 35. alkalommal megrendezett, pénteken kezdődött háromnapos konferencián Hörcsik Richárd a közép-európai közlekedésről szóló pódiumbeszélgetésen szólalt fel, mások mellett Andrzej Adamczyk lengyel infrastrukturális miniszterrel és Bogdan Rzonca lengyel európai parlamenti képviselővel együtt.
Hörcsik felidézte: az 1874-ben megnyitott, Mezőlaborcon, Homonnán, Terepesen, Sátoraljaújhelyen áthaladó vonal révén az egykori Osztrák–Magyar Monarchia északkeleti csücske bekapcsolódott Európa vérkeringésébe. Feltette a kérdést: százötven évvel ezelőtt a galíciai vasútvonal ütemes fejlődést hozott a régiónak – miért ne próbálnánk meg felújítani?
Felidézte: 2006-ban a vasút meglévő szakaszain, Sárospatak és a délkelet-lengyelországi Krosno városa között egy alkalommal elindított emlékvonat útja 7 órát tett ki, míg helyi járatokkal ez 10 óráig tartana. 1874-ben viszont ugyanaz a szakasz 4 óra alatt volt bejárható – jegyezte meg.
Hörcsik Richárd aláhúzta: a lengyel–szlovák–magyar együttműködésben a vasútvonal felújítása rendkívül fontos lenne nemcsak a lengyel Kárpátaljai vajdaságnak, hanem a magyarországi régiónak is. Várjuk a lengyel turistákat – fűzte hozzá.
A javaslatot Andrzej Adamczyk és Bogdan Rzonca támogatásukról biztosították.
Adamczyk felszólalásában aláhúzta: a Három tenger kezdeményezés országaiban épülő közlekedési hálózat nemcsak közúti összeköttetéseket jelent.
Nem alaptalan, hogy nemcsak a közúti Via Carpatiáról, hanem a Rail Carpatiáról is beszélünk, amely többek között a Magyarországra vezető vasútvonalat is magában foglalja
– jelentette ki.
Ebben az összefüggésben megemlítette a Rzeszów–Miskolc–Budapest vasútvonalat, melyen az út – mint mondta – már óránkénti 80–120 kilométeres sebesség mellett is csak 5 órát tenne ki, vagyis rövidebb időt, mint manapság az autóval megtett utazás.
Az Európai Unió keleti határa mentén megvalósuló közlekedési projektek az Ukrajnával folytatott együttműködést is érintik – mutatott rá Adamczyk. Reményét fejezte ki, hogy az Európai Bizottság bővíti az együttműködést célzó projektekre szánt forrásokat.
Hörcsik Richárd javaslatára is utalva a konferencia fő kezdeményezője, Marek Kuchcinski miniszter, a lengyel kormányfői hivatal vezetője nyilatkozatot terjesztett elő. A szombaton elfogadott dokumentumban a Kárpátok Európája résztvevői szorgalmazzák, hogy Brüsszel megfelelő finanszírozást biztosítson Közép-Európának kulcsfontosságú beruházások, köztük a Via Carpatia és a Rail Carpatia számára.
Az Európai Bizottság tavaly decemberben a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) részévé nyilvánította a Balti-, az Égei- és a Fekete-tenger kikötői között húzódó Via Carpatia gyorsforgalmi korridort. A Rail Carpatia a lengyel kormány újabb projektje.