Hörcsik Richárd a galíciai vasútvonal felújítását javasolta

A jövőre 150 éves első galíciai vasútvonal felújítását javasolta Hörcsik Richárd, az Országgyűlés európai ügyek bizottságának elnöke szombaton a délkelet-lengyelországi Krasiczynban tartott, Kárpátok Európája nevű nemzetközi konferencián.

MAGYAR NEMZET
Forrás: MTI2023. 02. 25. 18:44
HÖRCSIK Richárd
Átadták a megújult Nyíri Művelődési Házat; HÖRCSIK Richárd (Fotó: MTI/Vajda János) Fotó: Vajda János
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 35. alkalommal megrendezett, pénteken kezdődött háromnapos konferencián Hörcsik Richárd a közép-európai közlekedésről szóló pódiumbeszélgetésen szólalt fel, mások mellett Andrzej Adamczyk lengyel infrastrukturális miniszterrel és Bogdan Rzonca lengyel európai parlamenti képviselővel együtt.

Hörcsik felidézte: az 1874-ben megnyitott, Mezőlaborcon, Homonnán, Terepesen, Sátoraljaújhelyen áthaladó vonal révén az egykori Osztrák–Magyar Monarchia északkeleti csücske bekapcsolódott Európa vérkeringésébe. Feltette a kérdést: százötven évvel ezelőtt a galíciai vasútvonal ütemes fejlődést hozott a régiónak – miért ne próbálnánk meg felújítani?

Felidézte: 2006-ban a vasút meglévő szakaszain, Sárospatak és a délkelet-lengyelországi Krosno városa között egy alkalommal elindított emlékvonat útja 7 órát tett ki, míg helyi járatokkal ez 10 óráig tartana. 1874-ben viszont ugyanaz a szakasz 4 óra alatt volt bejárható – jegyezte meg.

Hörcsik Richárd aláhúzta: a lengyel–szlovák–magyar együttműködésben a vasútvonal felújítása rendkívül fontos lenne nemcsak a lengyel Kárpátaljai vajdaságnak, hanem a magyarországi régiónak is. Várjuk a lengyel turistákat – fűzte hozzá.

A javaslatot Andrzej Adamczyk és Bogdan Rzonca támogatásukról biztosították.

Adamczyk felszólalásában aláhúzta: a Három tenger kezdeményezés országaiban épülő közlekedési hálózat nemcsak közúti összeköttetéseket jelent.

Nem alaptalan, hogy nemcsak a közúti Via Carpatiáról, hanem a Rail Carpatiáról is beszélünk, amely többek között a Magyarországra vezető vasútvonalat is magában foglalja

– jelentette ki.

Ebben az összefüggésben megemlítette a Rzeszów–Miskolc–Budapest vasútvonalat, melyen az út – mint mondta – már óránkénti 80–120 kilométeres sebesség mellett is csak 5 órát tenne ki, vagyis rövidebb időt, mint manapság az autóval megtett utazás.

Az Európai Unió keleti határa mentén megvalósuló közlekedési projektek az Ukrajnával folytatott együttműködést is érintik – mutatott rá Adamczyk. Reményét fejezte ki, hogy az Európai Bizottság bővíti az együttműködést célzó projektekre szánt forrásokat.

Hörcsik Richárd javaslatára is utalva a konferencia fő kezdeményezője, Marek Kuchcinski miniszter, a lengyel kormányfői hivatal vezetője nyilatkozatot terjesztett elő. A szombaton elfogadott dokumentumban a Kárpátok Európája résztvevői szorgalmazzák, hogy Brüsszel megfelelő finanszírozást biztosítson Közép-Európának kulcsfontosságú beruházások, köztük a Via Carpatia és a Rail Carpatia számára.

Az Európai Bizottság tavaly decemberben a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) részévé nyilvánította a Balti-, az Égei- és a Fekete-tenger kikötői között húzódó Via Carpatia gyorsforgalmi korridort. A Rail Carpatia a lengyel kormány újabb projektje.

Borítókép: Hörcsik Richárd (Fotó: MTI/Vajda János)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.