Egy pohár sört sem lehet majd meginni vezetés előtt az EU területén

Az Európai Bizottság a vezetői engedélyekre vonatkozó követelmények aktualizálását, digitális vezetői engedély bevezetését, és a közlekedési szabályok külföldi érvényesítésének javítását javasolja, valamint egyebek mellett az egész Európai Unióra kiterjesztené az ittas vezetésre vonatkozó zéró tolerancia szabályát – tájékoztatott a brüsszeli testület szerdán.

2023. 03. 01. 14:48
Nagykapornak, 2020. december 12. Rendõrök szondáztatnak egy autóst a Zala Megyei Rendõr-fõkapitányság közlekedésbiztonsági ellenõrzése során Nagykapornakon 2020. december 12-én. MTI/Varga György Fotó: Varga György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adina Valean közlekedésért felelős uniós biztos brüsszeli sajtótájékoztatóján a javaslat részleteit ismertetve elmondta, az új szabályok javítani fogják az úthasználók biztonságát, és segíteni azon uniós célkitűzés megvalósítását, amely szerint 2050-re nem lesz haláleset az Európai Unió útjain.

Elmondta, a javaslatok korszerűsítik a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokat, például tartalmazzák 

az EU egészében érvényes digitális vezetői engedély bevezetését. 

Az új szabályok biztosítják azt is, hogy a járművezetők, különösen, ha fiatalok vagy kezdők, megszerezzék a biztonságos és környezetbarát módon történő vezetéshez szükséges készségeket, tudást és tapasztalatot, és tisztában legyenek a kockázatokkal. A javaslatok nyomán orvosolhatók lesznek azok a hiányosságok, amelyek jelenleg tapasztalhatók a külföldön történt, közlekedésbiztonsággal kapcsolatos jogsértések kivizsgálása során a tagállamok közötti együttműködésben, és lehetőség nyílik arra, hogy

 a súlyos közlekedési jogsértések elkövetőit az egész unióra vonatkozóan eltiltsák a járművezetéstől

 – tette hozzá az uniós biztos.

Az uniós bizottság közleménye szerint a testület 

legalább kétéves próbaidő bevezetését javasolta a kezdő járművezetők számára a vizsga letétele után, valamint az ittas vezetésre vonatkozó zéró tolerancia szabályának elismerését az egész Európai Unióban. 

A testület javítaná a biztonsággal kapcsolatos közlekedési szabályok határokon átnyúló hatékony betartatását, hogy egy külföldi illetőségű közúti szabálysértő ne maradhasson büntetlen. Az új szabályok ennek érdekében lehetővé tennék az illetékes nemzeti hatóságok számára, hogy hozzáférjenek más országok vonatkozó nyilvántartásaihoz.

Az uniós bizottság azt is javasolja, hogy 

a közlekedési szabálysértések körét terjesszék ki a kötelező követési távolság be nem tartására, a veszélyes előzésre, a veszélyes parkolásra, az előzést tiltó táblák és az útburkolati jelek figyelmen kívül hagyására,

 továbbá a túlterhelt jármű, és a vészhelyzeti használatra szánt leállósávok illetéktelen használatára.

A javaslatokat most az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni.

Borítókép: közúti ellenőrzés (Fotó: MTI/Varga György)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.