A kelet-indiai vonatszerencsétlenséget az elektronikus jelzőrendszer hibája okozta, amely miatt egy vonat tévesen váltott vágányt – közölte vasárnap az indiai vasútügyi miniszter. – Hogy ki tette ezt és mi az oka, az majd a vizsgálatból kiderül – mondta Asvini Vaisnav Újdelhiben egy helyi televíziós hálózatnak adott interjújában. Az áldozatok felkutatása és mentése mostanra befejeződött, jelenleg a péntek esti események pontos menetét vizsgálják.
A Times of India című napilap az előzetes vizsgálati jelentésre hivatkozva vasárnap azt írta, hogy emberi hiba okozhatta a vonatok ütközését, amely az ország történetének egyik legsúlyosabb vasúti katasztrófája.
Az újság szerint a Coromandel Express zöld utat kapott a Kalkutta és Csennai (egykori Madrasz) közötti fővonalon, de emberi hiba miatt egy olyan vágányra terelték, ahol egy tehervonat közlekedett. A személyvonat ezután mintegy 130 kilométeres óránkénti sebességgel összeütközött a tehervonattal.
Három kocsi ezután a szomszédos vágányra zuhant, és egy Bangalor, valamint Kalkutta között közlekedő gyorsvonat hátuljának ütközött. Ez az ütközés okozta a legnagyobb károkat – teszi hozzá a Times az előzetes jelentésre hivatkozva.
A tragédia Balaszur közelében történt, mintegy kétszáz kilométerre Bhuvanesvartól, a kelet-indiai Orisza állam fővárosától. A tragédiában legalább 288-an meghaltak és kilencszázan megsérültek, ez volt az elmúlt közel harminc év leghalálosabb vasúti balesete.
A halálos áldozatok száma várhatóan tovább emelkedik, és elérheti a 380-at is – közölte Szudhansu Szarangi, Orisza állam tűzoltóságának főigazgatója. Narendra Modi indiai kormányfő, aki szombaton ellátogatott a baleset helyszínére, kijelentette: senkit sem fognak kímélni, aki felelős a balesetért. A Durdarsan nevű közszolgálati tévécsatornának azt mondta: imádkozik, hogy minél hamarabb kilábaljanak ebből a szomorú pillanatból.
Szívszorító látni ezt a tragikus vonatbalesetet Indiában
– írta meg a Twitteren Novák Katalin. A magyar köztársasági elnök részvétét fejezte ki az indiai népnek, amely óriási veszteséget szenvedett el.
Mintegy 24 órával a baleset után a mentési munkálatok szombat este értek véget. – Minden holttestet és sérült utast elszállítottunk a baleset helyszínéről – mondta az AFP francia hírügynökségnek a tragédia helyszínéhez közeli Balaszur sürgősségi koordinációs központjának egyik tisztviselője. A hatóságok szerint az áldozatokat a baleset helyszíne és Bhuvanesvar közötti összes kórház fogadja. Mintegy kétszáz mentőautót, sőt buszokat is mozgósítottak a szállításukhoz.
A péntek esti vonatbaleset a leghalálosabb Indiában 1995 óta, amikor két gyorsvonat ütközött össze az észak-indiai Firozábádban, a Tádzs Mahalnak otthont adó Agra közelében, több mint háromszáz ember halálát okozva. Indiában számos halálos vonatbaleset történt, de a biztonság az elmúlt években javult az új beruházásoknak és a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően. Az ország történetének legsúlyosabb vasúti balesete 1981. június 6-án történt, amikor a keleti Bihar államban egy hídon áthaladó vonat hét kocsija a Bagmati folyóba zuhant, nyolcszáz-ezer ember halálát okozva.