Drámai tanárhiány Ausztriában, veszélyben a tanévkezdés

Már az előző tanévben is csak nehezen lehetett fenntartani az osztályokat - mondja Paul Kimberger, a felsőoktatási képviselő. A tanárhiány tetőzése azonban még hátravan.

2023. 07. 23. 6:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az osztrák pedagógusok szakszervezete a fokozódó létszámhiányra való tekintettel arra figyelmeztetett, hogy a következő tanévben valószínűleg nem lehet minden órát megtartani. Martin Polaschek néppárti (ÖVP) oktatási miniszter kijelentése, miszerint jelenleg nincs fennakadás, Paul Kimberger szerint csupán eltúlzott illúzió.

Mai szemmel nézve nem számítunk arra, hogy szeptemberben minden osztályban meg tudjuk tartani a tanórákat

jelentette ki az osztrák sajtónak a szakszervezeti vezető. Elmondta, hogy már az előző tanévben is csak bizonyos mértékig tudták fenntartani az osztályokat egyes iskolákban – nagy erőfeszítésekkel és sok-sok ideiglenes intézkedéssel, amelyek régiónként nagyon eltérőek voltak.

A szakszervezet számításai szerint ráadásul a demográfiai fejlemények miatt a tanárhiány tetőzése csak 2027-ben várható. 

– Az, hogy végül mennyire lesz súlyos a munkaerőhiány, attól függ, hogyan alakul a tanárjelöltek és a pályakezdők száma, és milyen intézkedéseket tesz az oktatási minisztérium és a tartományok, hogy végre hatékonyan és fenntarthatóan reagáljanak az iskoláinkban kialakult rendkívüli helyzetre – tette hozzá. A szakszervezet egyébként a legutóbbi szövetségi vezetőségi ülésen egyhangúlag elfogadtak egy határozatot, amelyben többek között a létszámhiány elleni intézkedéseket, több segítő személyzetet, kevesebb bürokráciát és a gyakorlatnak nem megfelelő reformok leállítását követelték, és sztrájkig terjedő tiltakozó intézkedésekkel fenyegettek.

A következő szövetségi vezetőségi találkozót az egész Ausztriából érkező szakszervezeti tagok részvételével az iskolakezdésre tervezik.

A kisegítő személyzet terén is van tennivaló: a szövetségi kormány által a pénzügyi kiegyenlítési rendszeren keresztül társfinanszírozott titkársági alkalmazottak, iskolai szociális munkások és iskolapszichológusok esetében a tartományok behúzzák a féket, mert egyszerűen nem akarnak erre költeni. Kimberger szerint ahhoz, hogy az iskolai munka vonzóbbá váljon, a tanárok és a kisegítő személyzet fizetését is emelni kellene. Szerinte ezek már nem versenyképesek.

A Pedagógusok Szakszervezete ismét megerősíti az osztrák iskolákban uralkodó munkaerőhiánnyal kapcsolatos, régóta megfogalmazott kritikánkat. A tanárhiány nem új jelenség, hanem már évek óta nyilvánvaló, mégis az ÖVP-s oktatási miniszter kitartóan figyelmen kívül hagyja ezt a tarthatatlan helyzetet, és a fennálló tanárhiányt lekicsinyli

jelentette ki az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) ellenzéki párt képviselője Hermann Brückl. – Ahelyett, hogy hatékony intézkedéseket hozna, Polaschek rendszeres időközönként intézkedéseket és kampányokat jelent be, amelyeket aztán soha nem hajtanak végre. Évek óta követeljük többek között a tanárképzés lerövidítését, egyszerűsítését és vonzóbbá tételét. A pedagógusok képzésében és továbbképzésében, valamint a bérezésben és a munkaidőben is nagy szükség van reformokra. Általában nincsenek egyértelmű szabályok a tanárok foglalkoztatására, értékelésére és elbocsátására – magyarázta Brückl.

Nemcsak én és a tanári szakszervezet, hanem mindenekelőtt a tanárok, a diákok és szüleik szeretnék, ha jövő ősszel jól indulna az iskola, de Polaschek miniszter inkompetenciája miatt ez sajnos kétséges. Teljes kudarcot vallott, és most kap egy újabb elégtelent 

– tette hozzá az FPÖ oktatási szóvivője.

Borítókép: Illusztrációt (Fotó: Pixabay)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.