„Magyarországon adott a lehetőség a nyugodt kelet–nyugati gazdasági együttműködésre”

Szijjártó Péter Debrecenben, a BMW képzési központjának átadó ünnepségén szólalt fel.

Forrás: MTI2023. 10. 30. 15:26
Fotó: MARTON_KIRALY
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország példája bizonyítja, hogy nemcsak lehetséges, de az egymásrautaltság miatt törvényszerű is a gazdasági együttműködés Kelet és Nyugat között, s ráadásul ennek rendkívül pozitív hatásai vannak – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Debrecenben. A tárcavezető a BMW képzési központjának átadó ünnepségén arról számolt be, hogy szeptemberben megkezdte hároméves tanulmányait az első száz hallgató, a német cég debreceni gyárának jelenlegi és leendő munkatársai a létező legmodernebb technológiák használatát tanulják meg. 

Kiemelte, hogy a magyar emberekbe vetett legmagasabb fokú bizalom jele, hogy a BMW épp hazánkba telepíti az új, jelenleg még nem létező, kizárólag elektromos platformú gyártást. A BMW, a kormány és Debrecen közötti együttműködés pedig biztosítani fogja azt, hogy ehhez mindig kellő számban álljon rendelkezésre a munkaerő. 

A kormány 25 milliárd forintot biztosított az egyetem számára, hogy kibővítsék a műszaki mérnöki kar kapacitásait, és hogy új járműtechnikai kutatóintézet jöjjön létre. Ahogy hallhattuk polgármester úrtól, a szakképzési centrumban is immár több mint 12 ezer tanulóval dolgoznak közösen

– mondta. – Az itt tanuló fiatalok által Magyarország általános versenyképessége is jelentős mértékben növekedni fog, ami kiemelt jelentőséggel bír a mostani időszakban, amikor is a beruházásokért elképesztően éles harc zajlik a világban – hangsúlyozta. Szijjártó Péter arról számolt be, hogy az elmúlt egy-másfél évtized a válságok időszaka volt, az utóbbi években pedig kétszer is a feje tetejére állt a világgazdaság, de van egy olyan folyamat, amit semmi nem tudott megakasztani: az autóipar elektromos átállása.

Hogy mely ország tartozik majd az új korszak nyertesei vagy vesztesei közé, az alapvetően azon múlik, hogy melyik ország hogyan tud bekapcsolódni a globális autóipari forradalomba, melyik ország hogyan tudja kivenni a részét az új autóipari korszakból

– jelentette ki. – Nos, azt hiszem, mindenfajta nagyképűség és túlzás nélkül, pusztán a tényekre alapozva is nyugodtan mondhatjuk, hogy Magyarország ennek az elektromos autóipari átalakulásnak az Európa-bajnoka lett, és ott vagyunk a világ éllovasai között is – tette hozzá. 

Majd leszögezte, ez annak köszönhető, hogy a nyugati és a keleti, s elsősorban a német és a kínai cégek megtalálták Magyarországon a nyugodt együttműködés lehetőségét. 

Ez persze fakad Európa legalacsonyabb adóiból, fakad a legversenyképesebb európai beruházási környezetből, de legalább ennyire fakad abból a kölcsönös tiszteletre alapuló külpolitikai stratégiából is, amelynek nyomán ma Magyarország keleti és nyugati irányba is civilizált kapcsolatokat tud kiépíteni és fenntartani

– fogalmazott. A miniszter fontos mérföldkőnek nevezte a BMW debreceni beruházását, miután ezzel már mindhárom német prémium autómárkának lesz gyára Magyarországon. Ráadásul a szavai szerint ez hatalmas kínai beruházásokat is indukált, amit tanúsít, hogy mára a világ tíz legnagyobb keleti akkumultárgyártójából öt is elkötelezte magát hazánk mellett. 

– Tehát megmutattuk, hogy igenis nemcsak hogy lehetséges a kelet–nyugati gazdasági együttműködés, de az egymásrautaltság miatt törvényszerű is, s rendkívül pozitív hatásai vannak, például munkahelyek jönnek létre tömegével, a legmodernebb technológia kerül alkalmazásra – sorolta. 

Éppen ezért Magyarország kormánya minden olyan törekvést ellenez, amely arra irányulna, hogy e teljesen természetes kelet–nyugati munkamegosztást valamilyen mesterséges eszközökkel, politikai vagy ideológiai okokból elvágják

– figyelmeztetett. Végül pedig hangsúlyozta, hogy az autóipar elektromos átállása már eldőlt, enélkül pedig lehetetlen is lenne teljesíteni a klímacélokat, minthogy a közúti közlekedés adja a károsanyag-kibocsátás nagyjából 14 százalékát. – Az autóipar tehát elektromos lesz. Az ehhez szükséges beruházások részben már létrejöttek, részben meg folyamatosan jönnek létre, mint itt, Debrecenben. Egyes gyárak már megépültek, egyesek pedig meg fognak épülni – mondta. – A kérdés nem ez. A kérdés az, hogy minderre hol kerül sor. Ezek a beruházások, ezek a gyárak hol hoznak létre munkahelyeket? Hol hoznak létre újabb fejlesztési forrásokat? – fűzte hozzá. Illetve arra is kitért, hogy a hazai autóipar termelési értéke tavaly először haladta meg a 10 ezer milliárd forintot, ami mögött kiegyensúlyozott, stabil növekedés van, amit az is bizonyít, hogy az idei év első nyolc hónapjában újabb 20 százalékos bővülést regisztráltak.

Borítókép: Szijjártó Péter Debrecenben (Forrás: Facebook/Szijjártó Péter)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.