Zajlik az Európai Parlamentben az Európai Bizottság biztosainak meghallgatása. A szlovák és a máltai biztosjelöltek meghallgatása után, hétfő este a görög és a luxemburgi jelöltek meghallgatása zajlik.
A Zöld Megállapodás és az éghajlatváltozás elleni küzdelem határozta meg az előző bizottság munkáját, de jelenleg a versenyképesség fontossága látszódik kirajzolódni. Ez azt jelenti, hogy a Parlament kérdései arra fognak összpontosítani, hogy görög Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztosjelölt hogyan tervezi segíteni az autóipari, vasúti, hajózási és légi közlekedési ágazatok globális versenyképességének fenntartását.
A vasút központi szerepet játszik az EU kulcsfontosságú közlekedési folyosóiban, és az egyik legzöldebb közlekedési mód
– nyilatkozta meghallgatásán az a görög jelölt, és hozzátette, hogy a vasúti hálózat kiépítése számára is elsődleges prioritás.
Tervei közé tartozik egy jövőre elkészülő terv, amely nagysebességű vasútvonalakkal köt össze a fővárosokat, valamint jogszabályok kidolgozása, amelyek megkönnyítik a nemzetközi vasútfoglalásokat.
Tzitzikostas elmondta, hogy 2025-re előterjesztett egy „egységes digitális foglalási és jegyrendelet” javaslatot. Ez azt jelenti, hogy az utas képes lesz jegyet foglalni egyik országból a másikba vagy egy harmadik országba vonattal, egyetlen kattintással a mobiltelefonján, ahogyan az ma a repülőjegyekkel történik. Tzitzikostas hozzátette, hogy a vasúti javaslattal párhuzamosan egy javaslat érkezik majd, amely más közlekedési módok jegyeit is magában foglalja.
Katonai mobilitáis terv
Tzitzikostas katonai mobilitási tervet helyezett kilátásba, melyet a NATO-val való egyeztetést követően terjeszt majd elő. Kiemelte, hogy a katonai mobilitás nagymértékben átfedi a hatékonyabb közlekedési hálózat iránti igényt, azonban az úgynevezett transzeurópai közlekedési hálózat kiépítése jelentős késésekben van. Kettős felhasználású folyosókra hivatkozva hangsúlyozta, hogy a hálózat 99 százalékban polgári célokat szolgál, de fel kell készülni olyan infrastruktúrára, amely elbírja a nehéz tehergépkocsikat és a katonai járműveket.
A biztosjelölt arról is beszélt, hogy komolyan veszi az Oroszország árnyékflottája által okozott tengeri biztonsági és környezeti kockázatokat - ezek olyan hajók, gyakran homályos tulajdonosi háttérrel, amelyeket szankcionált orosz olaj szállítására használnak. Közülük sok nincs megfelelően biztosítva, elektronikus nyomkövetők bekapcsolása nélkül hajóznak, és elutasítják az ellenőrzést.
Kevés konkrétum
A törvényhozók – várakozásoknak megfelelően – részletes információkat kértek azokról a javaslatokról, amelyeket Tzitzikostas írásbeli válaszaiban említett. Az írásbeli válaszokhoz hasonlóan a jelölt most is hosszan beszélt, de sok konkrétumot elkerült.
Például, amikor arról kérdezték, hogyan kívánja csökkenteni az európai kikötők biztonsági kockázatait, különösen Kínával kapcsolatban, Tzitzikostas megerősítette a kikötők fontosságát az „EU szuverenitás” szempontjából, kijelentve, hogy tervei biztosítani fogják a „stratégiai függetlenséget, különösen a harmadik országoktól”.
Elmondta, hogy 2025-ben érkeznek források, és hogy a források külföldi közvetlen befektetéseket szűrő mechanizmusokkal rendelkeznek, amelyek más kritikus ágazatokban is érvényesek.
Borítókép: Brüsszel EP Apostolos Tzitzikostas Fotó: (Csudai Sándor)