Pontosan tíz éve 10:01-kor az Airbus A320-as repülőgép felszállt a barcelonai repülőtérről Düsseldorf irányába. Amikor a repülőgép elérte az utazómagasságot, a kapitány elhagyta a pilótafülkét, hogy kimenjen a mosdóba. Ekkor a vizsgálat eredményei szerint Andreas Lubitz első tiszt a robotpilóta beállításával 38 ezer lábról száz lábra változtatta a repülési magasságot. A repülőgép rohamosan süllyedt, Lubitz bezárta a pilótafülke ajtaját, és nem válaszolt a rádióüzenetekre, sem a kapitány hívásaira és kopogtatásaira, írta a Tagesschau.

A repülőgép 10:41-kor a francia Alpok egyik hegyébe csapódott mintegy hétszáz kilométer per órás sebességgel. A fedélzeten tartózkodó mind a 150 ember azonnal szörnyethalt.
Mi történt a Germanwings 9525-ös járatának fedélzetén?
A 2015-ös baleset után a francia és a német légi baleseti nyomozók egy évig kutatták a tragédia hátterét. A francia és a német ügyészség is több éven át vizsgálódott az ügyben. Mindannyian ugyanarra a következtetésre jutottak: a 27 éves másodpilóta, Andreas Lubitz szándékosan zuhant le a repülőgéppel, mintegy kiterjesztett öngyilkosságot elkövetve.
Az áldozatok hozzátartozói azonban még mindig nem értik, hogyan ülhetett egy mentálisan beteg másodpilóta egy német légitársaság pilótafülkéjében.

Szeptember 11 óta a protokoll megváltozott, egy olyan páncélozott ajtót építenek be a pilótafülkébe minden polgári repülőgépben, mely gyakorlatilag lehetetlenné teszi a fedélzeten található eszközökkel a bejutást
– mondta el lapunknak Sebestyén Tamás B 747-es repülőgép-kapitány.
A pilóták csak számkódos nyitással tudnak bejutni a pilótafülkébe, de csak akkor, ha azt belülről engedélyezik.
– Ha mindkét pilóta elalszik vagy esetleg meghal, akkor adott esetben az ajtó egy bizonyos idő után kinyílik, de ha például a pilóta bentről hallja, hogy beütötték a jó kódot, és kinéz a kamerán, akkor elutasíthatja a nyitási kísérletet, ahogy a német gép esetében is volt, tette hozzá.
Ugyanez az ajtó volt a német Airbus 320-oson is, a kapitány kiment a mosdóba, és otthagyta a fiatal első tisztet egyedül a pilótafülkében. Mindkét pilóta képes kell legyen vezetni a repülőgépet, így ő gyakorlatilag bármit el tudott végezni, és át tudta állítani a műszereket süllyedésre.

Andreas Lubitz egy érzelemszegény, teljesen tudathasadásos egyén volt, aki ezt tudatosan eltitkolta, és úgy döntött, hogy öngyilkosságot követ el, miközben magával viszi a halálba a repülőgép összes utasát. A zuhanást érzékelve a kapitány minden bizonnyal beütötte a kódot, de azt belülről Lubitz elutasította.
A szakértő szerint ilyenkor meg lehet próbálkozni minden módszerrel bejutni, de az gyakorlatilag lehetetlen.
A tragédia a repülőbiztonsági protokollt is megváltoztatta
Az európai légitársaságok közül ezután a baleset után mindenki megváltoztatta a protokollt. Ha az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor a helyére be kell ülnie az egyik utaskísérőnek, hogy addig is ketten legyenek benn a fülkében, éppen ezeket az eseteket kivédendő
– mondta a pilóta.

Mint a német ügyészség vizsgálata kiderítette, a 27 éves másodpilóta a baleset előtti napokban öngyilkossági módszerek után kutatott az interneten, és utánanézett, hogyan működik a pilótafülke ajtajának zárszerkezete. Két orvosa betegszabadságot adott neki a katasztrófa napjára. A Lubitz orvosaival folytatott beszélgetések után az ügyész feltételezi, hogy Lubitz a balesetet megelőző hónapokban ismét mentális problémákkal küzdött. Több mint negyven orvossal konzultált, részben azért, mert irracionális félelme volt attól, hogy megvakul.
A pilóta szakértő szerint a német gép balesete az orvosi titoktartásra vonatkozóan is változásokat hozott.
A repülőorvos azóta már mindenfajta orvosi információ megszerzésére jogosult, egy pilóta nem teheti meg azt, hogy elmegy egy pszichiáterhez, ahol nagyon komoly gyógyszereket kap, és ő nem tájékoztatja erről a repülőorvost, és továbbra is repülhet.
Ebben az esetben is ez történt, hogy az orvosi titoktartás kötötte a pszichiátert, és ezért nem tudott a repülőorvos arról, hogy Lubitz már több éve tudathasadásos állapotban van
– mutatott rá Sebestyén Tamás.
A Germanwings tragédiája a mai napig a legnagyobb katasztrófa a német repülés történetében.