Mégsem terrortámadás miatt zuhanhatott le az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó járata 2016-ban – állapította meg egy francia vizsgálat. Minap közzétett jelentésük szerint a 66 áldozatot követelő tragédiát az okozta, hogy a repülőgép karbantartása során a pilótafülkében kicserélt oxigénmaszkot véletlenül „vészhelyzeti” üzemmódban hagyták „normál” helyett.
Az oxigén emiatt szivárgott, így mikor a pilóta rágyújtott egy cigarettára, tűz keletkezett, ami gyorsan tovább terjedt.
Ezt megerősíti az is, hogy a gép eltűnése előtt a szenzorai füstöt észleltek az első részben. Hat évvel ezelőtt az EgyptAir szabályai még nem tiltották a dohányzást a pilótafülkében, amit a pilóták rendszeresen ki is használtak.
A szerencsétlenségben 15 francia állampolgár is életét veszítette, ezért Franciaország régóta a körülmények tisztázását sürgette. Az első egyiptomi vizsgálatok korábban arra jutottak, hogy terrortámadás történhetett, mert robbanóanyag nyomait találták meg a holttesteken.
A franciák viszont mindig is vitatták ezt a forgatókönyvet, egyrészt mert nem látták jeleit detonációnak, másrészt mert egyetlen terrorszervezet sem vállalta a felelősséget.
Ugyanakkor akkoriban nem tűnt elképzelhetetlennek a lehetőség, mert nagyon magas volt a terrorfenyegetettség. 2015-ben az Iszlám Állam merénylete miatt zuhanhatott le az egyiptomi Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó utasszállító, fedélzetén 224 emberrel. És ebben az időszakban követték el előbb a párizsi, majd a brüsszeli terrortámadásokat.
Beteg pilóta
Franciaországban nemrégiben egy másik repülőgép-szerencsétlenség körüli vita végére is pontot tettek. A marseille-i bíróság ejtette az emberölés vádját a Germanwings járatának 2015-ös, 150 életet követelő tragédiájának ügyében. A fekete doboz adataiból és a hangfelvételekből egyértelműen kiderült, hogy az utasszállítót a másodpilóta, Andreas Lubitz vezette szándékosan egy hegynek, miután kizárta a pilótafülkéből kollégáját.
Viszont a francia vizsgálatok is arra jutottak, hogy még ha az elkövető mentális problémái ismertek voltak is, senki nem hibázott, senki nem számíthatott arra, hogy így fog cselekedni.
Katonai hibák
Másik két, nagy nemzetközi figyelmet kapó légi tragédiával kapcsolatban viszont még sokáig elhúzódhat a pereskedés. Ausztrália és Hollandia múlt hónapban jelentették be, hogy Oroszországot is felelősségre vonnák a Malaysia Airlines MH–17-es járatával kapcsolatban, amelyet minden jel szerint oroszbarát szakadárok lőttek le tévedésből Ukrajna felett 2014-ben. Habár a nemzetközi jelentések szerint ehhez egy orosz légvédelmi rendszert használtak, Moszkva tagadja, hogy bármi köze lenne a a 298 életet kioltó balesethez. Közben Hollandiában javában zajlanak a tárgyalások az ügyben, ítélet év végén várható, de a vádlottak távollétében inkább csak jelképes igazságszolgáltatásról lehet szó.
Hasonlóan még csak most kezdődnek még a jogi küzdelmek a fedélzetén 176 emberrel 2020-ban lezuhanó ukrán utasszállítóval kapcsolatban, melyet az iráni légvédelem lőtt le tévedésből Teherán felett.
Nem adják fel
Végül érdemes még megemlíteni, hogy a mai napig nem ért véget a kutatás a nyolc évvel ezelőtt eltűnt, Malaysia Airlines MH–370-es járata után. Az évtized egyik legrejtélyesebb légi balesetéről még mindig kevés biztos derült ki, de tartják magukat az elméletek, hogy nem baleset történt, és sokan pontosan tudni vélik, hol kellene keresni a roncsokat.
Borítókép: Egy egyiptomi nő plakátot és nemzeti zászlót tart, miközben részt vesz a Földközi-tengerbe zuhant EgyptAir járat 66 áldozatának emlékére szervezett felvonuláson az egyiptomi fővárosban 2016. május 26-án (Fotó: KHALED DESOUKI/AFP)