A Gripen néha csak úgy megszabadul a pilótájától

Nemzetközi kitekintés a típus zuhanásairól és baleseteiről.

2015. 06. 10. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első komolyabb baleset mindjárt az első JAS 39-es prototípussal esett meg 1989-ben a hatodik repülésén. Az elképesztően szeles időben végrehajtott leszállás közben bekövetkezett zuhanást filmre is vették, a pilóta nem katapultált, viszont megúszta egy könyöktöréssel és néhány kisebb töréssel.

1993-ban aztán ugyanez a pilóta került megint bajba egy Gripen fedélzetén: ezúttal katapultálnia kellett, ami nem csoda, hiszen tűz is kiütött. Két hónappal ezt megelőzően ellenőrizték a gépet és nem lett volna szabad repülni vele.

Hat évvel később már egy szimulációs gyakorlat közben, a svéd légierő kötelékében zuhant egy tóba a JAS 39A, a katapultáló pilótát helikopterrel mentették ki a vízből. 2005-ben az ugyancsak gyakorlatozó gépet egyszerűen nem tudta uralni a pilóta, aki ezért a katapultálást választotta. Egy év múlva már a cseh légierőnek kellett bosszankodnia: egy svédországi gyakorlaton csak landolás után vették észre, hogy nem működik megfelelően a gép fegyverzete.

2007-ben a svéd légierő pilótája kényszerült akaratán kívül katapultálni, szerencséjére nem esett baja. Ekkor leállították az összes C és D típusú Gripent, és később komoly átalakításokat eszközöltek. Ugyanebben az évben a svéd légierő egyik Gripenje túl közel került egy személyszállítóhoz, de erre alighanem protokollokokból és nem műszaki meghibásodás eredményeként került sor. 2009-ben a hasán hozta le a gépét egy pilóta, ezt az esetet még mindig nem vizsgálták ki. Feltételezés szerint emberi mulasztás történt, egy szemtanú ugyanakkor azt mondta, hogy látta összetörni a gép orrfutóját. 2010-ben pedig arra derült fény, hogy fel sem kell szállnia a Gripennek egy kis galibáért, ekkor ugyanis, feltehetően egy mulasztásnak köszönhetően, túlfutott a kifutópályán és felborult.

A szerdán balesetet szenvedett gép, a 30-as oldalszámú Gripen volt az első, mely 2005-ben elkészült a Magyar Honvédség számára a Saab cég svédországi Linköpingben lévő gyárában. Sem ez a példány, sem a többi 13 nem új gyártású gép volt, hanem korábban, a 90-es évek végén gyártott előző változatú (A) gépekből építették át őket az exportváltozatra (EBS HU). Ezért a magyar gépeket szakmai körökben szokás öszvérként is emlegetni: számos fődarabjuk felújítva, megerősítve az eredeti, lényegében csak a törzsük új építésű. Minderre 2003-ban, a szocialista–liberális kormány szerződésmódosítása miatt volt szükség: akkor ugyanis úgy döntöttek, hogy a gépeket alkalmassá kell tenni légi utántöltésre és precíziós bombázásra is.

Az eredetileg az első Orbán-kormány által 2001 decemberében megkötött szerződés ezzel közel kétszeresére drágult. 12 év távlatából az sem mellékes, hogy a magyar Gripenek a mai napig nem hajtottak végre légi utántöltést és bombavetést, amiért tulajdonképpen a módosításokat megrendelték. A kecskemétiek a mai napig csak gépágyújukat használják földi célok ellen, mint történelmi elődeik, a Puma-század Messerschmitt-pilótái az 1944–1945-ös magyarországi harcokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.