Örökre búcsút mondhatunk a Gripennek?

Számos tény ellentmond Orosz altábornagy kijelentésének, miszerint javítható a kedd délelőtt súlyosan megrongálódott repülő.

Zord Gábor László
2015. 06. 10. 13:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tapasztalt, magas óraszámot repült pilóta műszaki hibát észlelt a futómű kapcsán, ezért az üzemanyag kieresztése után a kényszerleszállás mellett döntött. A landolás során a gép balra kitört, irányíthatatlanná vált, ezért a pilóta katapultált – mondta el a Honvédelmi Minisztérium szerdai sajtótájékoztatóján Orosz Zoltán altábornagy.

Orosz Zoltán a sajtótájékoztatón és a köztévének adott interjújában is azt mondta: nem veszítette el a honvédség a lezuhant Gripent, annak műszaki hibája (nem húzódott be az orrfutó) ugyanis szerinte javítható.

Információink szerint ez nem állítható biztosan. A gép ugyanis a betonon csúszott, majd pördült meg, ami azt jelenti, hogy a sárkányszerkezet alsó része, elsősorban a törzs súlyosan megrongálódott, és a törmelékből a hajtóműbe is kerülhetett. A Gripen ráadásul nagymértékben műanyag kompozit felépítésű, melynek javítása problematikusabb és jóval drágább a teljesen fémépítésű gépeknél.

A balesetet szenvedett gép, a 30-as oldalszámú Gripen volt az első, mely 2005-ben elkészült a Magyar Honvédség számára a Saab cég svédországi Linköpingben lévő gyárában. Sem ez a példány, sem a többi 13 nem új gyártású gép volt, hanem korábban, a 90-es évek végén gyártott előző változatú (A) gépekből építették át őket az exportváltozatra (EBS HU). Ezért a magyar gépeket szakmai körökben szokás öszvérként is emlegetni: számos fődarabjuk felújítva, megerősítve az eredeti, lényegében csak a törzsük új építésű. Minderre 2003-ban, a szocialista–liberális kormány szerződésmódosítása miatt volt szükség: akkor ugyanis úgy döntöttek, hogy a gépeket alkalmassá kell tenni légi utántöltésre és precíziós bombázásra is. Az eredetileg az első Orbán-kormány által 2001 decemberében megkötött szerződés ezzel közel kétszeresére drágult. 12 év távlatából az sem mellékes, hogy a magyar Gripenek a mai napig nem hajtottak végre légi utántöltést és bombavetést, amiért tulajdonképpen a módosításokat megrendelték. A kecskemétiek a mai napig csak gépágyújukat használják földi célok ellen, mint történelmi elődeik, a Puma-század Messerschmitt-pilótái az 1944–1945-ös magyarországi harcokban.

A másik probléma a katapultáláskor bekövetkezett sokk, ami tulajdonképp egy kisméretű robbanást, egy rakétahajtómű beindulását jelenti a pilótafülkében, ami szintén nagy károkat okoz a gépben. Akármi legyen a végső következtetés, az bizonyos, hogy ismét nagy anyagi veszteség érte a honvédséget, és a 30-as gép a legjobb esetben is hosszú hónapokig nem repülhet.

A veszteséget fokozza, hogy információink szerint a gép törzse alá jobb oldalra fel volt függesztve egy Litening típusú, izraeli–német gyártmányú célzókonténer. Ez elsődlegesen a földi célok felderítésére és a lézeres irányítású bombák számára történő megjelölésére szolgál. Egy hasra szállás esetén szinte bizonyos, hogy súlyosan megrongálódik, vagy megsemmisül.

Ez a részlet azért fontos, mert a kecskeméti Gripenek nemcsak a szeptembertől sorra kerülő baltikumi légtérrendészeti feladatokra (BAP) készülnek, hanem 2016 első félévében a visegrádi harccsoport (V4 EUBG) közvetlen légi támogatására (CAS) is. Ehhez nélkülözhetetlenek a nagy értékű, több millió dolláros berendezések, melyekből mindössze öt darabot vásárolt a szocialista kormányzat a 14 darabos Gripen-flotta számára.

A sajtótájékoztatón kérdésünkre azonban az altábornagy azt mondta, a veszteségek szerinte nem befolyásolják nemzetközi feladataink ellátását, sem a magyar légtér védelmét.

A Hír Televízió helyszíni tudósítója elmondta, a pilóta állapotáról egyelőre nem tudtak meg újat, a gép állítólag nem szenvedett olyan súlyos sérüléseket, mint a csehországi balesetben megsérült Gripen.

Portálunk úgy értesült, hogy a pilótának, Kádár Sándor őrnagynak csigolyatörése van és Kecskemétről Budapestre szállítják a Honvédkórházba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.