Amióta haditechnika van a világon, minden egyes újabb húzást követett az ellenlépés. Nincs ez másként a honvédség által használt Gripen vadászgépekkel sem: amióta az első Orbán-kormány 2001-es döntésével a magyar légierőt évtizedekre a típushoz, a Saab céghez és Svédországhoz kötötte, rengeteget fejlődött a technológia.
Stockholm 2012-ben kötelezte el magát amellett, hogy egy nagyobb lépést tesz a Gripenek fejlesztése terén, s 2013-ban a program folytatása szempontjából perdöntő fejleményként Brazília is bejelentette, hogy ilyen gépeket szeretne magának.
A gyártó Saab cég által egy átépített géppel, az úgynevezett Demonstrátorral folytatott kísérletek eredményeire építve megszületett a JAS 39E/F típusjelzésű változat terve. Ez kissé nagyobb, mint az eredeti Gripenek, hogy a nagyobb hatótávolsághoz és repülési időhöz szükséges több üzemanyagot be tudja fogadni. A megnövekedett tömeghez erősebb hajtómű is dukált (ezeket az amerikai General Electric gyártja), de a legfontosabb változás, ami a gép korszerűségének, harci hatékonyságának fokmérője lesz, a fedélzeti elektronika (az úgynevezett avionika) átfogó modernizációja.
Ebben a tekintetben a legfontosabb lépés a rendszer felépítésének gyökeres megváltoztatása: a lehető legnagyobb mértékben elválasztják egymástól a repülésbiztonságilag kritikus és a feladat végrehajtásához szükséges (harci) részeket. Ez azért fontos, mert amikor a gépet korszerűsítik – erre a gyorsan fejlődő-változó fenyegetés miatt sokszor, szinte állandó jelleggel szükség van –, akkor úgy „bele tudnak nyúlni” a gépbe, hogy az a repülésre való alkalmasságát ne érintse. Ezzel rengeteg tesztelést, így időt és pénzt lehet megspórolni.
Ami a feladat végrehajtását lehetővé tevő, harci elektronikát illeti, két fontos területet érdemes megemlíteni: az egyik a célok felderítését végző új szenzorok, a másik pedig az elektronikai hadviselési rendszer fejlesztése. Az előbbinél új, úgynevezett elektronikus nyalábeltérítésű (AESA) radar váltja fel a mechanikusan pásztázottat, illetve megjelenik egy infravörös felderítőrendszer arra az esetre, ha az ellenséges zavarás vagy lopakodó technológiája miatt a radar munkája nehézségekbe ütközne. Az utóbbinak pedig az a feladata, hogy zavarással képtelenné tegye az ellenséget a Gripen követésére és rakéták rávezetésére.