Sebességpofon a metrónak, biztatás nekem

Nem kapott túl nagy publicitást a 3-as metró kritikán aluli sínje miatti sebességkorlátozás. Pedig bringás szemmel kifejezetten bátorító, amit az erről szóló közleményben írnak.

2011. 12. 13. 8:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlamenti történések miatt viszonylag kis felületet kapott egy hír, miszerint maximálják a 3-as metró sebességét, 60 kilométer per órában. BKV-bérletes lévén azért csak elolvastam a teljes közleményt, hogy megtudjam, mivel rövidít meg engem ez a remek jó cég.

A mai napon nyilvánosságra került, hogy a BKV Zrt. holnaptól 60km/h-s sebességkorlátozást vezet be a 3-as, észak–déli metró teljes hosszára (természetesen azokon a helyeken, ahol ettől alacsonyabb sebességgel lehet haladni, továbbra is érvényben marad a korábbi korlátozás). Az intézkedés műszaki alapja a vasúti pálya szakemberek szerint kritikus állapota. A fenti értesülést a Budapesti Metróért Egyesület is megerősíti. A magánaljakban (amelyek mindkét sínszálat külön-külön támasztják alá és rögzítik) készített furatokba a lekötést biztosító csavarokat egy két komponenses, Icosit nevű ragasztóanyaggal rögzítik. Ennek a megoldásnak kellene a rugalmasságot biztosítani, azonban a csurgalék vizek ezeket a rögzítéseket tönkretették. Habár a vonalon várhatóan csak kisebb mértékű késés lesz tapasztalható, a napi rendszerességgel nem alkalmazott vezetéstechnika következményeként az utazási komfort csökkenhet, illetve a járművezetők terhelése indokolatlanul megnövekszik. A pálya leromlott állapota a szakemberek előtt ismert volt. A Nagyvárad tér–Népliget között a bal vágányon 3 éve (!) 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, érthetetlen számunkra, hogy ennyi idő alatt semmi nem történt a pálya hibaelhárítása érdekében. A pályaszerkezet leginkább igénybe vett elemei a sínlekötések, illetve a magánaljak, mivel a merev alépítmény miatt a teljes rugalmasságot ezeknek a szerkezeti elemeknek kell biztosítaniuk (a normál vasútpályánál ehhez jelentősen hozzájárul a zúzottkő ágyazat is). Külföldi példák mutatják, hogy a Budapesten alkalmazott szerkezetekhez képest sokkal megbízhatóbb, biztonságos, kisebb karbantartási igényű megoldások is léteznek. Egyesületünk javasolja, hogy a probléma kezelését, a sínlekötő szerkezetek cseréjét, illetve a rögzítések javítását a BKV Zrt. a nagyobb sebességgel járható szakaszokon az üzembiztonság elérése érdekében haladéktalanul kezdje meg.

Röviden, mit is jelent ez a bringás számára? Hogy tovább csökken a versenyelőnye a metrónak, mert ha azt vesszük alapul, hogy körülbelül másfél perc volt a két megálló között megtett metróút (beleértve a megállóban való várakozást), ez most csaknem kettőre nő (igen, ezt írják a közleményben nem jelentős változásnak). Megállónként fél perc biciklin 15-ös tempóban is 125 méter. Nyolc megálló esetén ez egy kilométer, kábé egy megálló.

A „kék metró” vonalát '70-ben kezdték építeni, az akkori tervek szerint az újpesti végállomás és a Határ úti megálló között. Hat év elteltével már készen volt a Deák tér és a Nagyvárad tér közti szakasz, '80-ban pedig már elért az időközben kitalált végállomásig, a KöKiig. Egy évvel később átadták a Deák és az Élmunkás (őőő... Lehel) tér közti szakaszt, '84-ben pedig már az Árpád híd volt az északi végállomás. 1990 óta üzemel az M3 a jelenlegi teljes vonalon.

Aki sokat biciklizik az Üllői úton, az tudja, hogy a rossz híre megelőzi a valóságot, ugyanis kifelé menet a külső sávot – amiben ugye mi haladunk – csak azok használják, akik lekanyarodnak az Üllőiről a használható (nem egyirányú) utcák egyikére. A pontok, ahol igazából egy kicsit jobban kell figyelni: Kálvin tér, Ferenc körút előtti sávgyarapodás, Klinikáknál kódorgó gyalogosok, Nagyvárad tér.

Azért a közlemény megszövegezése is megérne (ha már adventben vagyunk) egy roratét, de inkább ne korrektorkodjunk.

Üljünk inkább bringára. Most sütött ki a nap, két csapadékmentes nap jön. Szombaton lehet, hogy kipróbálhatjuk a havas bringázást!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.