Magyar találmány hódít a felső tízezer köreiben

Egy magyar mérnök-szerelő csapat nemrégiben olyan luxus kerékpárt fejlesztett ki, melynek nincs párja a világon.

KüllőnÉlő
2012. 02. 12. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arról már bizonyára sokan hallhattak, olvashattak, hogy a „zöldség” jegyében hamarosan elektromos autók tömegei döngethetnek az utakon. A többnyire belső égésű motor és villanymotor kombinációja által meghajtott jármű jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenleg használt benzines vagy gázolajjal működő gépkocsik, így jóval környezetbarátabb. A 2000-es évek végén immár a hibrid autó tulajdonságaival bíró kocsikat nevezték a jövő megoldásának, a Toyota pedig a Prius gyártásával új fejezetet nyitott az autógyártás történetében. Az Antro Kht. Solója és a BME tudásközpontja által tervezett, 400 köbcentis hibrid révén hazánk is megjelent a világpiacon.

A hibrid kerékpár ötlete ezzel szemben hosszú időn keresztül méltatlanul háttérbe szorult. Az emberi és az elektromos erő által hajtott bicikli esetében a tekerés intenzitása vezérli a motoregységet, melynek eredményeképpen a jármű akár a 60-100 kilométer per órás sebességet is elérheti. A lineáris teljesítménygörbét produkáló hibrid kerékpár nem újdonság, egy magyar csoport azonban egy mostanáig ismeretlen „drótszamarat” fejlesztett ki.

A 2010 májusától egy éven át tesztelt bicikli több szempontból is egyedülálló – ad felvilágosítást az M55 névre keresztelt magyar csodajárgányról Farkas Dániel értékesítési vezető. A fejlesztés során tesztpilótaként is szerepet vállaló fiatalember elmondta: az eddig ismert lineáris teljesítménygörbe helyett ezúttal speciális algoritmust alkalmaztak. A másik újdonság, mely egyedülállóvá teszi a bringát, az ára.

Fotó: m55-bike.com

„Luxus hibrid kerékpárt eddig még senki sem gyártott” – magyarázza Farkas Dániel. Elmondta, nagyjából egy időben kerültek piacra egy német céggel, ők azonban inkább marketingeszközként dobták piacra saját hibridjüket. „Hogy vannak-e új szériaterveink? Szeretnénk később motorbringát is gyártani és az elektromos motoron is gondolkozunk” – vázolja az értékesítő-tesztpilóta.

„Bezöldült”a monacói herceg

Az M55 teljes fejlesztési ideje 6-7 év volt, kiagyalója Szöllősi Richárd ingatlanfejlesztő. Az építőiparban dolgozó férfi a tervezésben is oroszlánrészt vállalt, emellett komoly szakemberekkel vette körül magát. A projektet eleinte a résztvevők családjai és a barátok finanszírozták, később sikerült megnyerni az Új Magyarország Fejlesztési Terv egyik pályázatát. A teljes költségvetés Farkas Dániel elmondása alapján százmilliós nagyságrendű volt. A rokonok és a barátok pénztárcájának karcsúsodásával komolyabb dotáció után kellett nézni. A magyar csapat meg is találta a megfelelő személyt. – Sikerült megegyezni Albert monacói herceg alapítványával. A megállapodás alapján minden eladott kerékpár után 555 eurót kap a „zöld” célokat kitűző szervezet, míg mi cserébe használhatjuk az alapítvány logóját.

A pálmaszigeten is bemutatkoznak

Ez természetesen nem lenne elég a projekt finanszírozásához. A csapat ezért a világ legkülönbözőbb pontjain megtalálható kiállítótermeket is sűrűn látogatja: a következő állomás Dubajban lesz. Február 9-e és 11-e közt ugyanis a pálmasziget csúcsán rendezik meg a luxus játékszerek kiállítását. – Le kellett tennünk egy komolyabb összeget – így Farkas Dániel –, de megéri a reklám. Az alapáron 25 ezer euróba kerülő, nagyjából 33 kilót nyomó M55 ugyanis elsősorban a felső tízezernek, azon belül is a „krémnek” készül.

Fotó: m55-bike.com

A limitált széria minden darabját kézzel rakják össze az ürömi gyárban, ahol kizárólag magyar kezek szorgoskodnak. – Rajtunk kívül azért van a világon olyan gyártó, amely a nagyközönség számára is elérhető áron kínálja az elektromos bicikliket. Mi luxus hibridben gondolkozunk, de elképzelhető, hogy a jövőben lejjebb visszük a tarifát. Elsődleges célunk a lehető legjobb technika kifejlesztése volt.

Drágakövekkel ékesítik a bringát

Hogy mit takar a luxus szó jelen esetben? A legegyszerűbb felszereltséggel bíró M55-ös 15 ezer eurónál kezdődik, míg a felső határ az értékesítő szavai szerint a csillagos ég. Ennek egyszerű oka van: a disztribútorok egyéni megrendeléseket is felvehetnek. Így ha valakinek kedve szottyan Swarovski-kristályokkal, avagy gyémántokkal telerakni a kerékpárját – megtörtént eset! –, a szerelők nem gördítenek akadályt a megvalósítás elé. Természetesen nem csak a munkadíjat, illetve a drágaköveket kell megfizetniük a krőzusoknak.

Fotó: m55-bike.com

A kerékpárok összeszerelésekor Farkasék űrtechnológiát alkalmaznak: a vázat robotkarok forgácsolják ki egy jókora alumínium tömbből. A gép nagyjából 300 órát dolgozik egy-egy darabon, a teljes összeszerelés most akár 4 hétig is eltarthat, ezt szeretnék háromra leszorítani. A tengely, a lánckerék, a csavarok titánból készülnek, a sárvédőket, az akkumulátortartó dobozt pedig karbonból gyártják. A gumikülső könnyített, a felni pedig downhill felhasználásra készül, hogy elbírja a majd 35 kilós szerkezetet.

Ha egy üzlet beindul

Az online és az offline promóció javában zajlik, és a terjesztőkkel is egyre közelebbi a megállapodás időpontja. Indonéziában és Luxemburgban már megszületett az egyezség. „Szeptember óta egy tucat bringát sikerült eladnunk, most pedig 4-5 darabon dolgozunk az üzemben. Ezekre is megvan már a vevő, szóval jól haladunk” – halljuk Farkas Dánieltől. No igen. Úgy tartják, válság idején a legdrágább és a legolcsóbb lakások a legkelendőbbek. Azt nem tudjuk, hogy az egyszerűbb kerékpárok hogyan fogynak, a gyémánttal kirakott M55-ök felől viszont nincs panasz.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.