Arról már bizonyára sokan hallhattak, olvashattak, hogy a „zöldség” jegyében hamarosan elektromos autók tömegei döngethetnek az utakon. A többnyire belső égésű motor és villanymotor kombinációja által meghajtott jármű jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenleg használt benzines vagy gázolajjal működő gépkocsik, így jóval környezetbarátabb. A 2000-es évek végén immár a hibrid autó tulajdonságaival bíró kocsikat nevezték a jövő megoldásának, a Toyota pedig a Prius gyártásával új fejezetet nyitott az autógyártás történetében. Az Antro Kht. Solója és a BME tudásközpontja által tervezett, 400 köbcentis hibrid révén hazánk is megjelent a világpiacon.
A hibrid kerékpár ötlete ezzel szemben hosszú időn keresztül méltatlanul háttérbe szorult. Az emberi és az elektromos erő által hajtott bicikli esetében a tekerés intenzitása vezérli a motoregységet, melynek eredményeképpen a jármű akár a 60-100 kilométer per órás sebességet is elérheti. A lineáris teljesítménygörbét produkáló hibrid kerékpár nem újdonság, egy magyar csoport azonban egy mostanáig ismeretlen „drótszamarat” fejlesztett ki.
A 2010 májusától egy éven át tesztelt bicikli több szempontból is egyedülálló – ad felvilágosítást az M55 névre keresztelt magyar csodajárgányról Farkas Dániel értékesítési vezető. A fejlesztés során tesztpilótaként is szerepet vállaló fiatalember elmondta: az eddig ismert lineáris teljesítménygörbe helyett ezúttal speciális algoritmust alkalmaztak. A másik újdonság, mely egyedülállóvá teszi a bringát, az ára.
Fotó: m55-bike.com
„Luxus hibrid kerékpárt eddig még senki sem gyártott” – magyarázza Farkas Dániel. Elmondta, nagyjából egy időben kerültek piacra egy német céggel, ők azonban inkább marketingeszközként dobták piacra saját hibridjüket. „Hogy vannak-e új szériaterveink? Szeretnénk később motorbringát is gyártani és az elektromos motoron is gondolkozunk” – vázolja az értékesítő-tesztpilóta.
„Bezöldült”a monacói herceg
Az M55 teljes fejlesztési ideje 6-7 év volt, kiagyalója Szöllősi Richárd ingatlanfejlesztő. Az építőiparban dolgozó férfi a tervezésben is oroszlánrészt vállalt, emellett komoly szakemberekkel vette körül magát. A projektet eleinte a résztvevők családjai és a barátok finanszírozták, később sikerült megnyerni az Új Magyarország Fejlesztési Terv egyik pályázatát. A teljes költségvetés Farkas Dániel elmondása alapján százmilliós nagyságrendű volt. A rokonok és a barátok pénztárcájának karcsúsodásával komolyabb dotáció után kellett nézni. A magyar csapat meg is találta a megfelelő személyt. – Sikerült megegyezni Albert monacói herceg alapítványával. A megállapodás alapján minden eladott kerékpár után 555 eurót kap a „zöld” célokat kitűző szervezet, míg mi cserébe használhatjuk az alapítvány logóját.
A pálmaszigeten is bemutatkoznak
Ez természetesen nem lenne elég a projekt finanszírozásához. A csapat ezért a világ legkülönbözőbb pontjain megtalálható kiállítótermeket is sűrűn látogatja: a következő állomás Dubajban lesz. Február 9-e és 11-e közt ugyanis a pálmasziget csúcsán rendezik meg a luxus játékszerek kiállítását. – Le kellett tennünk egy komolyabb összeget – így Farkas Dániel –, de megéri a reklám. Az alapáron 25 ezer euróba kerülő, nagyjából 33 kilót nyomó M55 ugyanis elsősorban a felső tízezernek, azon belül is a „krémnek” készül.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!