A városi bicajozás idegesítő jelenségei közül egyértelműen a piroslámpázás tolja fel a pumpát leginkább az autósokban, gyalogosokban, buszvezetőkben. Teljesen igaza van mindenkinek, aki melléáll ennek a mondatnak: „Piroson nem mehet át a bringás sem!” A most következő képes összeállításban viszont bemutatjuk az Üllői út belső részét kerékpáros szempontból; ezen a forgalmas városi szakaszon csakúgy, mint egyre több helyen az autók, és nem pedig a gyalogosok közé szorulnak a kétkerekűzők, noha a veszélyességi skálán kicsi előnyben van az úttest a járdához képest.
Még egy mondatot igényel, miért kell, hogy előkerüljön ez a téma most: eltelt két év azóta, hogy „lehetőség van külön ütemezésű forgalmi lámpákat üzembe helyezni” (László Jánostól, a Magyar Kerékpárosklub vezérétől tudjuk), ezeket a lámpákat azonban, amelyekre például az Üllőin vagy a Margit körúton erősen szükség lenne, nem találjuk sehol sem.
Kálvin–Népliget–Kálvin
Hát akkor haladjunk: az Üllői ugye a Kálvin térről indul kifelé (külön misét megérdemelne, hogy a Vámház körútról rákanyarodva nem lehetne-e teljesen megszüntetni a pirosat a kerékpárosoknak, akik teljesen belátják mind a gyalogos, mind az autós keresztforgalmat, illetve gyakorlatilag külön sávon haladhatnak itt!). Első stációnk a Kálvin tér mögötti földszintes benzinkút pirosa, ahol jól látszik, az autóknak találták ki ezt a rendszert. Oké, hogy a kerékpárosok kvázi autónak minősülnek a forgalomban, de itt valószínűleg torlódási okokból olyan pirosat kapunk, hogy az tök indokolatlan. A második lámpa mögött ugyan zebra van, de ezen váltásonként 3-4 ember halad át, mozgásuk a járdán kerékpárról kiválóan követhető. A Szabó Ervin-könyvtár felől érkező autókat szintén belátni balról, jó 10-15 méter, mire besorolnak abba a sávba, amelyben haladunk. Ilyenből lesz még.
Második helyünk az Erkel utcai sarok. Egyetlen ok miatt kapnak pirosat az autók, mégpedig a szemből az Üllőiről a befelé egyirányú Erkelre kanyarodó kocsik miatt. Ebből lámpaváltásonként 0-1 van, ez napi tapasztalat az elmúlt öt évből. Mivel ezt a pontot is teljesen belátjuk, „habzó szájjal” követelünk szabad áthaladást. Gyalogos keresztirányú átkelés itt nincs is, mert tilos.