Amíg így marad, piroslámpázás lesz az Üllőin

„K.csög bringás, megint átment a piroson” – ugye, mennyien bólogatnak most egyetértően, akár friss emlékeiket is idézve? Pedig az autósoknak generált piros lámpák egy része teljesen fölösleges a kerékpárosok számára. Képekkel illusztrált összeállítás az Üllői út belső 3,1 kilométeréről, átalakításért kiáltó lámpák tömegéről.

KüllőnÉlő
2012. 08. 30. 12:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A városi bicajozás idegesítő jelenségei közül egyértelműen a piroslámpázás tolja fel a pumpát leginkább az autósokban, gyalogosokban, buszvezetőkben. Teljesen igaza van mindenkinek, aki melléáll ennek a mondatnak: „Piroson nem mehet át a bringás sem!” A most következő képes összeállításban viszont bemutatjuk az Üllői út belső részét kerékpáros szempontból; ezen a forgalmas városi szakaszon csakúgy, mint egyre több helyen az autók, és nem pedig a gyalogosok közé szorulnak a kétkerekűzők, noha a veszélyességi skálán kicsi előnyben van az úttest a járdához képest.

Még egy mondatot igényel, miért kell, hogy előkerüljön ez a téma most: eltelt két év azóta, hogy „lehetőség van külön ütemezésű forgalmi lámpákat üzembe helyezni” (László Jánostól, a Magyar Kerékpárosklub vezérétől tudjuk), ezeket a lámpákat azonban, amelyekre például az Üllőin vagy a Margit körúton erősen szükség lenne, nem találjuk sehol sem.

Kálvin–Népliget–Kálvin

Hát akkor haladjunk: az Üllői ugye a Kálvin térről indul kifelé (külön misét megérdemelne, hogy a Vámház körútról rákanyarodva nem lehetne-e teljesen megszüntetni a pirosat a kerékpárosoknak, akik teljesen belátják mind a gyalogos, mind az autós keresztforgalmat, illetve gyakorlatilag külön sávon haladhatnak itt!). Első stációnk a Kálvin tér mögötti földszintes benzinkút pirosa, ahol jól látszik, az autóknak találták ki ezt a rendszert. Oké, hogy a kerékpárosok kvázi autónak minősülnek a forgalomban, de itt valószínűleg torlódási okokból olyan pirosat kapunk, hogy az tök indokolatlan. A második lámpa mögött ugyan zebra van, de ezen váltásonként 3-4 ember halad át, mozgásuk a járdán kerékpárról kiválóan követhető. A Szabó Ervin-könyvtár felől érkező autókat szintén belátni balról, jó 10-15 méter, mire besorolnak abba a sávba, amelyben haladunk. Ilyenből lesz még.



Második helyünk az Erkel utcai sarok. Egyetlen ok miatt kapnak pirosat az autók, mégpedig a szemből az Üllőiről a befelé egyirányú Erkelre kanyarodó kocsik miatt. Ebből lámpaváltásonként 0-1 van, ez napi tapasztalat az elmúlt öt évből. Mivel ezt a pontot is teljesen belátjuk, „habzó szájjal” követelünk szabad áthaladást. Gyalogos keresztirányú átkelés itt nincs is, mert tilos.



A kedvencem igazából ez a Páva utcai csomópont – már a Corvin-negyed után. Olyan pirosunk van az autósokkal, hogy azt „öröm” nézni. A gyalogosok a párhuzamos zebrán már rég áthaladtak, mire mi is zöldet kapunk. A KRESZ tábláiból világos, hogy itt is teljesen indokolatlan várakoztatni plusz fél percig a bringásokat.



Most pedig egy olyan helyhez érünk, ami csak gyalogosok miatt lámpás. Még a Klinikák előtt vagyunk, a piros forgalomlassító célzatú, gyalogosokat eléggé ritkán látni, hogy itt mennek át az Üllőin. Mozgásuk itt is tökéletesen követhető bicikliről. Körülbelül 25-ös tempóról kell itt emiatt mindig 0-ra lassítani.



Kifelé haladva a Nagyvárad tér után egyszer csak bejön a kerékpárút – persze a járdára rajzolva – jobbról, ennek segítségével azért biztonságosan át lehet kelni a népligeti csomóponton. Mivel a kocsik az Üllői kinti szakaszán 70-80-nal mennek, biciklivel egyáltalán nem ajánlott a külső sávban sem haladni, parkolók, szervizutak és festett járdák jelentenek kapaszkodót... A Népligetnél viszont inkább forduljunk vissza, igazi csemege, ami itt a piros lámpák tengerén ránk vár. Az első zseniális lámpa a Heim Pál Gyermekkórháznál, még a Nagyvárad tér előtt jön. Hála a jó égnek, minimális az Üllőit átszelő gyalogosforgalom, és bár érthető, hogy csemetéiket karon fogó szülők nem figyelnek a kerékpárosokra, mi tökéletesen látjuk, ha valaki át akar menni. Különben ez a piros is baromi hosszú, és még nem láttam olyan kerékpárost, aki kivárta volna zöldet. És még egy (általános) szempont: ha tényleg azt akarjuk, hogy mindenki a legnagyobb biztonságban közlekedjen, a kerékpárost is hagyni kell autómentes zónában hajtani, ez pedig a Heim Pál előtti lámpa után befelé tökre ilyen. (A kórháznál jönnek balról autók, de azok is 20-30 méterrel később kanyarodnak rá az Üllőire, ami lehetővé teszi a balesetmentes besorolást. Ezzel nem szokott gond lenni, legfeljebb a nem mindig szabályosan heverésző taxisokkal az Orczy felé kanyarodó sáv elején...)



A Nagyvárad térnél minden nagyon egyértelmű, áthaladva „csak” a szokásos problémákkal kell, hogy megküzdjünk: kivágódott dísztárcsák, elejtett drótdarabok, autós koccanások után hetekig ott heverő üvegtörmelék, kátyúvá változott szennyvízaknafedlap – a túloldalon a kétes tartalmú, bűzlő és habzó löttyökről már nem is írtunk... A Telepy utcai „nemkereszteződésben” megint egy pusztán forgalomlassítási okokból odatett lámpa miatt kell leállni annak, aki nem tud a Nagyvárad tér után legalább 30-ra gyorsítani. Itt a megint csak jól látható mozgású gyalogosok száma irtó csekély, a lámpa hosszadalmasan piros, a Telepyből kijövő autók pedig még két sávon keresztül kanyarodnak, míg elérik a külsőt, amit ugye mi használunk. Ha azt vesszük, hogy megállás nélkül, úgy 28-as tempóban még a Korányi Sándor utcai, háromfázisú kereszteződésen is átérünk, csak itt perceket spórolhatunk – és ez ugye fontos összetevője annak, hogy az ember nem BKV-zik, nem autózik, hanem bicóval járja a várost.



Lance Armstrong legyen a talpán, aki a Korányin átteperve még a Klinikákon is átvergődi magát zöldön – nekem eddig talán egyszer sikerült, késő este, nulla forgalom és kb. 41-es tempó mellett –, a következő megpróbáltatás így is gyorsan jön egy színtiszta forgalomlassító lámpa formájában, amit még zebra sem kísér. A jobbra látható Nagytemplom utca befelé egyirányú, csak a szemközt, 3 sávval messzebbről érkező, indexelő autók, illetve a külső sávos, befelé „üllőizők” hajthatnak be. Biciklisták számára ez egy baleset-veszélytelen pont, ahol szintén érdemes volna tenni valamit végre.



A Fúró utca lámpájával semmi gond, két sávon jön ki rengeteg autó az Üllői egy-egy irányába, és viszonylag tempósan zöldet is lehet kapni. Viszont a következő sarkon a Nagytemplom utca-szindróma köszönt ránk (Vajdahunyad utca), befelé egyirányú utcával. Azzal persze védhető a lámpa, hogy itt gyalogosokat is áteresztenek, de egy másik oldalra áthelyezhető hirdetőhenger teljesen láthatóvá teszi a gyalogosmozgást, és itt megint nyerhető egy perc, és eggyel kevesebb izzadás, erőlködés.



A Ferenc körúti lámpával már csak azért sincs semmi gond, mert az előtte lévő szakaszon ki lehet számolni, mennyire érdemes igyekezni a következő (nem túl hosszú) zöld elkapásához. Bevallom, biciklisként a 4-es, 6-os villamos az egyik kedvenc felszíni járművem olyan értelemben, hogy ott aztán minden egyértelmű: sűrűn jár, sok utast szállít, rá van állítva az összes forgalmi lámpa, így kellene működnie mindennek. Hanem ami utána jön, dal, móka és kacagás. Öt, azaz öt lámpa jön még a Kálvinig, ebből az első – a Mária utcai – a túrás és a belógó fa, illetve hát a reklámtábla miatt gyakorlatilag láthatatlan, a második – a Köztelek utcánál, képünkön – értelmetlen a gyök kettő számú, egyértelmű mozgású gyalogos miatt, és a Köztelekből 10 percenként kijövő 3 autó is 4-5 sávot kell, hogy átváltson, mire eléri a biciklis sávját, ami voltaképpen innentől veszélytelenül széles parkolósáv.



A harmadik lámpa folyamatosan zöld most már, mióta rájöttek, hogy itt megállítani bárkit – még autót is – forgalomcsillapítási okokból is tök felesleges, erre ott van a benzinkúti és a rögtön utána következő Kálvin téri lámpa.

Hát ennyi volna dióhéjban az Üllői út mindössze 3100 méteres szakasza kerékpárosszemmel, túl azon, hogy ugye nincs rajta kerékpárút, pedig a szinte végig három sávból technikailag könnyen lehetne az Andrássy út mintájára kettő plusz egy (itt még a parkolósávot sem kellene megoldani). Részletes javaslatcsomag helyett (vagy inkább elé?) egy gondolatébresztő összeállítás most éppen időszerű. Dolgos ősz következik.

Az Üllői úton a rendszeres piroslámpázásért egyébként még nem büntettek meg (lehet, hogy elküldöm a linket a BRFK-nak is, szemellenző-nyitogató gyanánt), de az is biztos, hogy a képekkel illusztrált pontok közül egyiken sem voltam balesetveszélyes, teljesen átlagos figyelemmel és simán lehetett haladni. Az egy másik kérdés, hogy a közlekedés egyéb szereplői csak annyit látnak, hogy egy bringás megint átment a piroson...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.