Buszsávozás: ezt azért így ne

Nem, nem uszít káoszra, szabálysértésre a KüllőnÉlő, még ha a múltkori bejegyzést úgy is értették páran. Ha bizonyíték kell, íme egy olyan, szerintem túl lazán vett szabályozás, ami sok bajt, balesetet okozhat a közlekedésben. A buszsávozásról van szó.

KüllőnÉlő
2012. 09. 06. 12:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!” – ez a BKK egyik kérése a bringapingás buszsávot használó kerékpározóhoz. Hát már bocsánat, de szétröhögtem az agyam, amikor a társaság augusztusi közleményének olvasásakor idáig eljutottam. Pedig eléggé a végén van, és igen rázós dolgok vannak előtte abban a terjedelmes irományban, amelyben töviről hegyire meg van adva, miért, hol és mely buszsávokat szabadították fel a kerékpárosok számára. Bátor, de veszélytelen, tapasztalt és – hát hogyan is kell ezt mondani – felelős napi kerékpározóként egyszerűen muszáj tollat ragadni buszsávügyben, mielőtt még baj lesz.

A fent idézett mondattal már önmagában is az van: bárki, aki látott már Budapesten autó- és trolibuszt, tisztában van vele, hogy gyalogos, bringás szemmagasságból (nem viccelek) a vezetőfülkéből pontosan a visszatükröződő pesti égbolt, jobb esetben a budapesti színek látszanak, az ezerfelé figyelni igyekvő, sokszor látása védelmében napszemüveget viselő sofőr tekintete nem. Maximum olyan távolságból, amelyből nem kéne

Egy másik útmutatás szerint jobbról megelőzni a pirosnál álló buszt tilos. Ez nem gond, sőt okos, de mintha ellentétben állna egy másik „kiharcolmánnyal”, tudniillik, hogy pirosnál fel lehet állni a lámpa alá – a vívmánynak amúgy éppen azoknál a bicós buszsávoknál van értelmük, ahol a piros után jellemzően lefordulnának a kerékpárosok. Hol is, hogy konkrétak legyünk? Éppen az elsőként „felszabadított” buszsáv egy kitüntetett kereszteződésében, a Krisztina térnél, ahol a Pest déli felére tartók a Krisztina körúton folytatják. Egy szó, mint száz, érdemes elolvasni végig az indoklással, tudnivalók tömegével ellátott írást. De most egy kicsit gondolkodjunk is.

Hogyan is keletkeztek a buszsávok? Igen, a legkülső autósávot egy látványos záróvonallal leválasztották. Miért baj ez bringás szemmel, ha már előállt a mostani helyzet? Műszakilag nem készültek ezek a sávok buszsávoknak, nem kevertek beléjük több gumibogyószörpöt, nem lettek szélesebbek, mint a többi sáv. De amikor létrejöttek, még akkor sem gondoltak bele, hogy itt majd kerékpárokat kell előzgetniük a buszoknak; erre éppen pompázatos bizonyíték az a fotó, amit közleménye mellé kiböllentett a BKK: szép kövér záróvonal a buszsáv és a többiek között. Tovább is van: mivel a buszsávokat ezek a „hirtelentonnák” gyalulják, őrülten romlik a minőségük, a rossz úton, tempósan haladni kényszerülő bringások pedig kábé ugyanakkora veszélyben vannak, mint az őket azért mégiscsak látó autósok sávjában.

És ez itt egy nagyon fontos pont. Meg lettek kérdezve a buszosok, hogy mi a túrót látnak egy kerékpárosból? Hogy milyen távol kell lenniük egymástól, hogy észleljék egymást? És még egy közösségi közlekedési szempont: a BKK-közlemény hosszasan ecseteli, hogyan lehet és hogyan nem kellene egymást előzgetni busznak, bringásnak. Ha történetesen egy megállóból kikanyarodó busz 34 méter múlva utolér egy biciklist, aki mondjuk 18-cal megy, a nagy forgalomban (pont ez indokolta a buszsávok létrehozását ) előzni nem tud, 20-60 utasával a következő megállóig ebben a tempóban kénytelen haladni.

A múlt heti KüllőnÉlő azért emelt szót, hogy kicsit több szabadsággal, illetve ésszerű módosításokkal segítsék a bringás közlekedést, ezúttal viszont a közepes tudású kerékpárosok védelmében, illetve az autó helyett végre legalább a közösségi közlekedésre átszokó utasok kényelme érdekében némi önmérsékletet javasolnánk az adminisztratív bringaútmennyiség-növelés terén. Nem kell feltétlenül vakmerő átmeneti megoldásokhoz nyúlni, amíg a végleges eszközökkel nem megoldott a kerékpárosok biztonságos és élvezetes közlekedése az adott helyeken. Értjük mi azt, hogy bringások mindenhol vannak, de a „jó megoldást” nem kellene elsietni

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.