Satírozgatják a bringás KRESZ-t?

A bringaszervizben mondják: szeptemberben úgy változott a KRESZ, hogy most már tényleg szabad villogózni. Merthogy eddig tilos volt. Micsoda?

Bucsy Levente - KüllőnÉlő
2012. 09. 20. 4:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden bringás álma egy munkába menet beszedett defekt, ugye? Hétfő reggel sikerült, úgyhogy busz, metró, munka, metró, busz – közben Szamár egy budai park sűrűn látogatott sarkán pihent kikötve, hogy kínos legyen bárkinek is bizgerálni. Amikor a bringás szaki pajtihoz eltoltam, gyorsan megcsinálta a szükségest a kolléga, közben pedig a komával beszélgettem (sikerült rávennie egy középkategóriás hátsó villogóra), és meglepve hallottam egy szabálymódosulást: azért válasszam ezt a bonyolultabb villogót, mert szeptember 1. óta végre legális nemcsak világítani, de villogni is.

Kissé arcul ütött a dolog, gondoltam, gyorsan megnézem, mi hír van erről, kicsit cikinek éreztem, hogy pont erről nem tudok. Végül az internetes jogtárhoz kellett fordulnom, ahol a mindig legfrissebb KRESZ-t bekészítettem a monitoron, benyomtam egy ctrl+f-et, beírtam a kis téglalapba, hogy „kerékp”, és már indult is az enterezés.

Hogy rögtön jobb kedve legyen az embernek, elégé gyorsan szembejön a passzus, hogy a teljes piatilalom fel van oldva. Majdnem (4. paragrafus, 4. pont). Ez a – végül is – gyakorlatias engedmény oké, hogy már érett, ettől függetlenül nem annyira lájk; mindenki tudja, hogy péntek–szombat esténként 9-10 után sok bringásban benne van egy-két sör vagy fröccs, de ezt még meg is engedni lehet, hogy azt eredményezi majd, hogy sorstársaim önkontrollja kicsit elszabadul, mondván, úgyis lehet inni „valamennyit”. A jogszabályalkotó javára legyen írva, hogy beletették: főútvonalon továbbra is csak teljesen józanul tekerhetünk. A közlekedés többi résztvevője pedig jogosan követeli, hogy legyen is betartva, a mérték pedig meg

Na, gyerünk, merre van, hogy végre szabad villogni? Még sehol. De hogyaszongya: végre látom leírva valahol, hogy kerékpárúton más jármű közlekedése tilos! Se motor, se semmi! Ó, je! (Ilyenkor azért feltolulnak bennem az emlékek a motorokról, tolató taxisokról ) Menjünk tovább, hátha jönnek még jó hírek. Ó, ne: ahol nincs járda, ott a gyalogosnak a kerékpárnak kijelölt úton – sávon vagy úton – KELL haladnia Jó, mindenki gyalogosnak születik – mondom magamban. Ott is van a matrica a vázon. Lapozzunk!

Sebességhatár: lakott területen 40, azon kívül sisakban 50, anélkül 40 kilométer per óra. Ha lámpához érek, ketten felállhatunk egymás mellé a piroshoz. Nem rossz! Ez sem annyira közismert talán (Kiskörút környékén fontos infó például, ahol igen-igen különböző tempójú bringások hajtanak).

Ezután hosszasan sorolja a jogtár, mit tilos: megállni kerékpárúton, nyílt kerékpársávon, buszmegállóban, kereszteződéstől az út szélén a saroktól 5-5 méterre minden irányban, s a többi.

A IV. fejezetnél sikerül végre eljutnom addig, amit keresek (merthogy a kivilágításról szóló második fejezetnél egy mukkot sem látni a villogásról, világításról )! Itt, tehát már a KRESZ kétharmadánál jön egy kisebb bringás összefoglaló (Kerékpárok és segédmotorok, 54-es paragrafus).



Végül is megvan, amit kerestem: villogni szabad, itt a megnyugvás, a rutinos kollégának meg elhisszük, hogy eddig nem így volt. Vagy mégsem?



Levezetésképpen még néhány dolog, amit nem szabad: 12 év alatt főúton biciklizni (nekem megadatott, nagyon féltem is Zamárdinál, fürdőnadrágban a zöld Csepelemmel, '92-ben), elengedett kormánnyal menni (ezt tartsa be bárki, amikor az oldaltáskát kell igazgatni), kutyát, cicát, barbibabát futtatni, autóúton menni, ha van kerékpárút, és még azért a vicc kedvéért az is benne van a KRESZ-ben, hogy tilos bringát vontatni. Aki mondjuk azt kipróbálja, meg is érdemli a sorsát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.