Ez már talán túlzás: fűtött bicikliutat fejlesztenek a hollandok

Fűthető biciklisáv alapjait fejleszti egy holland bagázs. Szerintem ez azért túlzás, elég kiharcolni a közterületeseknél, hogy ne hagyják a végére a bringautat, ha havazik. Őket viszont szabályok kötik.

2013. 02. 14. 5:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg kis hazánkban azért küzdünk, hogy néhány manáger üljön már át legalább egy használt Polski árába kerülő biciklire, amikor 143 métert megy egy aláírásért á-ból bé-be, van, ahol kicsit máshogyan néz ki a 0 kilométerkő, és (leírni is elképesztő) 20 év alatt akarják 20 százalékkal fölnyomni a kerékpárral munkába járók számát. Húsz darab százalékkal. Ezek szerint tényleg ilyen jól állnak a kerékpározás Mekkájában, Hollandiában, ahol ezt célozta be a kormány Zöld út programja. A részletek felkeltették a BBC figyelmét (aztán az enyimét): eléggé burzsuj, és a magyarok már sokkal kevesebbel is beérnék, de egy csapat fűthető bicikliutat fejleszt geotermikus energia felhasználásával.

A hollandoknál már van miért, illetve kikért ilyen, nekem így hirtelen eléggé botrányosnak tetsző dolgokon törni a kis kalácsképű buksit, fejenként több mint egy bicikli jut minden egyes lakosra – szám szerint 18 millió kerékpárt valóban használ is a lakosság. A kormány célja tehát most az, hogy a kerékpárral megtett utak minden időjárásban kerékpárral megtett utak legyenek, ezért belefeccöltek némi zsetont a következő technológiába.

Tudvalévő, hogy a városi környezetben fellelhető talajvíz 15 Celsius-fokos, ennélfogva természetes és ingyenes hőforrás télen, amikor jegesek az utak. Ezt a talajvizet forgatják a betonba épített műanyag csövek segítségével. A fejlesztés nyilván baromi sok pénzbe kerül, de Gerhard Winters geotermikusenergia-szakértő meg van róla győződve, hogy az útviszonyok miatti balesetek összkára, illetve a kórházi kezelések díja szerényen fogalmazva is vetekszik a befektetés összegével, és az egyes ember is spórol (benzinköltséget, környezetterhelési díjat) azzal, ha – és ezt már mi is ismerjük – bringára vált autóról.

A riport így zárul: sokan törekednek közlekedési rendszereik megreformálására, és ha az elképzelésekben szerepel a kerékpározás, az utaknak éppoly biztonságosaknak kell lenniük kettő, mint négy keréken. Hát, ja! De azért remélem, 20-szal mozgó biciklisávot vagy kólaosztó bácsikat nem állítanak hadba.

 

Kis színesként egyébként a sötétben világító bringaút-elválasztóval kezd a YouTube-on már magyar felirattal elérhető, 2 percnél alig hosszabb BBC-összeállítás. A „festés” azon az elven megy, hogy az anyag elemként begyűjti a fényt nappal, éjszaka pedig kiereszti. Daan Roosegaarde dizájner szerint az interaktívabb világ felé vezető út egyik lépése ez a „spanyolviasz”.

Amíg a hegy nem jön Mohamedhez, a magyar bringás mit tud mást tenni, mint szervezkedik, hogy a hó fizikailag ne maradjon ott. A Magyar Kerékpárosklub beindította országos „Hó24!” kampányát (január végén), amelyben a közterület ápoltságáért felelősök megkeresését kéri a szervezet mindenkitől egy biankó űrlapon. A fővárosi „poliszi” nem túl reménykeltő, mert hiába van 6 darab, járdára és bringautakra rendelt gépe az FKF-nek, csak a hatodik legfontosabb a bringaút hószempontból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.