Tojt nekünk is a húsvéti nyúl valamit azért. Áprilistól júliusig tartó közlekedésbiztonsági akcióban a KRESZ szerinti kerékpáros-megjelenés és -magatartásformák egyaránt górcső alá kerülnek, és ha valamelyikünk eddig tojt volna a rend fejére, most azért egy kicsit nézzen tükörbe – vagy bosszankodjon. Én is meglepődtem, amikor megnéztem, mi mindennek kellene szerepelnie a bringámon az előírások szerint, túl azon, hogy a sárgán áthaladásért is már megszórnak egy több tízezres csekkel.
Tiszta sor, ez nem is kérdés. Szerencsére most már nyári időszámítás van, de a már csak este hét utáni sötétség sem ok arra, hogy egy tényleg tök olcsó, egyébként életvédő fényalkalmatossággal felszereljem a kis drótszamaramat (a tárgyban készült országos „nindzsafelmérés” eredményeit már összegereblyéztem korábban). Kicsit amúgy vicces, hogy az általam kedvelt, gumis villogószettért a boltban elkérnek 3000 forintot is, a kísértetiesen hasonló kínai ikertestvérért pedig éppen 600 forintot kell leszurkolni – hazafias szempontból nyilván az ember hajlamosabb a magyar vállalkozó hasznát gyarapítani, a durva árkülönbség és az eszköz használódása viszont komolyan gondolkodóba ejti az embert, főleg hogy ezeket a nagyon ötletes villogókat, ha csak 2 percre lakatolok, amíg a közértben veszek egy ásványvizet, nyomban lelopják. Autós ismerősök amúgy azt mondják (érdemes velük közlekedési témában beszélgetni ), hogy az ütemtelenül villogó cuccok hatékonyabbak a kerékpáros életben maradása szempontjából.
Az tán magától értetődik, hogy az első fényforrás fehér, a hátsó piros, azt viszont kicsit mókás, hogy a Köhém szerint a kerékpáron kell hogy legyen villogó, a sisakon lévő cucc nem elég, miközben a KRESZ beéri a fejlámpával.
Sokáig nem volt csengőm, pedig ez is beszerezhető már egy vonaljegy áráért (másképp: bérletesként egynapi békávézásért). A kormánycsőre nem könnyű odaférnie, de ha kell, kell, hiányáért szabálysértési bírság jár. Hogy mi az értelme? Amíg nekem nem volt ilyenem, kutyaugatással próbálkoztam – 100 százalékos hatékonysággal –, de aki akarja, gondolhatja úgy, hogy egy óvatlan gyalogos számára sokkal világosabb üzenet, ha 10-15 méterről nemcsak ráugatnak, hanem csengőt is hall, evidensnek fogja tartani, hogy ez bizony valószínűleg nem autósnak szóló jelzés. Na jó, a legőszintébben inkább úgy mondanám, szeretném elhinni, hogy a csengő jó
No, a kínaiban két darab 198 forint, a kerekítés szabályai szerint 200. Biciklisboltban ennek többszörösébe kerül – hacsak nem adják ingyér egy nagyobb beruházás mellé –, úgyhogy azért jelezném, az olcsó vackokra tényleg ne pakoljon már extraprofitot egyik bolt se, nem fog menni a küllőprizma, jönnek a kínaiak. Legyen a boltok javára írva, hogy lehet kártyával fizetni, így a kerekítéskor nem nyúlják le a két forintomat A vicceskedést félretéve, az első kerékre kell ilyet felpattintani, nekem is ott van kettő darab, színének meghatározása: borostyánsárga. Amúgy nem tudtam korábban, hogy ez kötelező, ezt a Kerékpárosklub brosúrájából lestem ki. (Úgy tudom egyébként, hogy a fényvisszaverővel ellátott külső feleslegessé teszi a prizmát.)
Igen, ciki lehet, de ezt is simán ellenőrizhetik. Sőt, a hivatalos szózat úgy hangzik, hogy egymástól függetlenül működtethető fékek kellenek a forgalomba szálló bringára. Télig olyan sűrűn kényszerültem biciklizni (újra majd április második felétől, ahogy az időjárási előrejelzést elnézem), hogy egy-egy első vagy hátsó bovden szakadása után még napokig elevickéltem a forgalomban, hát fejvesztés terhe mellett inkább megkeresem a módját, hogy kiküszöböljek egy ilyen problémát pár száz forintért, mielőtt jön a bünti, és hát különben is, a Laci is megmondta, hogy műszakilag talán a fékek a legfontosabbak a bringán.
Szerencsére már ez is csak nevében mellény, mert a tépőzáras szalagok éppen olyan megfelelőek, mint a mellények, és hát egyre jobban terjednek, majdnem annyira, mint amennyire a kerékpárosok száma nő. Még egy „jó” hír (vagy inkább: a bringás kényelem mindenekfelettiségét vallóknak kedvező), hogy ez nem mindig és mindenhol kötelező, csak lakott területen kívül és csak rossz látási viszonyok között, beleértve a naplemente és napkelte közti időszakot. Már régen le akartam írni, most végre alkalmam van rá, egy kerületi szemétgyűjtési akcióban kaptam a közterületisektől olyan fényvisszaverő mellényt, amely el van látva szeretett örök kerületem címerével, így még „menőzni” is tudok a jó kis budavári mellénnyel.
Erről sem tudtam, hogy kötelező, szerencsére ez kábé gyárilag van minden bringán. Viszont tipikusan olyan alkatrész, amelynek rögzítettségét nem szoktam ellenőrizni, így egyszer már elszállt egy ilyenem, és hát nem vettem azonnal észre sem, annyira evidens volt a léte. A rendőr bácsi viszont észre fogja venni, ha nincs, és ez is filléres kiadás, akár matrica formájában is felpakolható a hátsó sárvédőre, biciklistáskát pedig szintén nem gyártanak már e nélkül.
A júliusig tartó közlekedésbiztonsági akcióban fókuszba kerül a piás bringázás, magam korábban már kétszer fújtam szondát a Margit híd szigeti behajtójánál kerékpárosként, ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy csak ott szívatják, vagyis fújatják a kollégákat.