A lámpa nélküli közlekedés a szerénység iskolája

Ne kerüljön senki olyan helyzetbe, hogy túlnyúlik a napja a tervezett hosszon, és otthon felejti a lámpáját.

2013. 10. 10. 6:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden délután ötig terveztem dolgozni. Kényelmesen 5.25-re haza is értem volna – persze bringával –, de napközben beígértem még egy találkozót az Oktogonra 5.20-ra. A bringalámpámat persze a hétvégi hidegben használt kabátomban hagytam, így esélyes volt, hogy a találkozó elhúzódása esetén sötétben kell hazamennem. A találkozónak 6.50-kor lett vége, ekkor pedig kedden már teljesen sötét volt.

De hát én voltam teljesen sötét – mind fizikai, mind szellemi tekintetben. Mitévő legyek? A Délibe akartam eljutni, kezem között a szeretett bringám lámpa nélkül, a táv nem leküzdhetetlen, a forgalom a tetőfokán. Járdázzak? Szabálytalan, és leugatnak a gyalogosok, teljesen jogosan. Menjek az Andrássy bicikliútján végig? Nem látnak az autósok, a bringásoktól meg fogom kapni, ráadásul rontom a szabályos kerékpározásba vetett (vetett?) közbizalmat. Egyáltalán ráüljek erre a biciklire? Vagy toljam végig? De alapvetően: gyorsan, megúszósan érjek haza bicikliző rutinom birtokában, vagy féltsem az életem, és menjek tízzel?

Mindezt egy perc alatt gondoltam végig – a városi kerékpározás segíti kialakulni a gyors, határozott és a legtöbbször utólag jónak bizonyuló döntéshozatalt. „Kombinációs” megoldást választottam.

Közepes (15-20 km/h) tempóban indultam el az Andrássy úton befelé, mindig gondosan belelassítva a zöldekbe, hogy a lámpaváltás előtt épp átérjek, így sosem jött mögöttem autó, amit idegesítettem volna a lámpa nélküli poroszkálásommal. (A biciklisták együttérzését azzal igyekeztem kivívni, hogy jobbra húzódva könnyen előzhetővé tettem magam, ebből azért érzik a közlekedők, hogy valami probléma van velem, és érdemes megelőzni.)

A teperés közben senkire nem csöngettem, nem rikkantottam rá a pirosban lelépő gyalogosra, nem eveztem az ablakáig az elém pofátlankodó autósnak – lapos kúszásban közelítettem végcélom felé.

A Lánchídnál aztán döntést kellett hoznom, hogy út vagy járda. Igen, este hét tájban van akkora forgalom, hogy bárki felveheti az autók tempóját, láthatatlanként azonban mégsem merészkedtem a forgalomba, járdáztam. (A Lánchídnál szerintem nincs kerékpározhatatlanabb híd, bár a Szabadság és a Petőfi is vetekszik – az Erzsébet híddal most legyünk toleránsak, és hagyjuk ki a történetből.) Itt sem csöngettem senkire, nem túrtam le egymással szemben császkáló gárdákat és lejtmenetben sem „engedtem rá”.

A hídról lejőve már azt néztem, a biciklis zebra mellett melyik gyalogos milyen tempóban halad át, így a keresztirányú autóforgalmat sem akadályozva egy gyalogos csoport mellett kereszteztem a Lánchíd utcát.

A Clarktól aztán útitársam akadt, aki ugyanúgy bement az Alagútba, mint én. Úgy tettem közös fénnyé a hátsó lámpáját, hogy kicsi oldalirányú eltéréssel haladtam mögötte, elöl pedig ugye ott volt a villogója. A bicikli vezetője – egy közepesen pozitív bölcsészküllemű hölgy – nem tudta mire vélni, hogy egy hapsi nem előz ki 15-nél, de két hátrapillantás után belenyugodott a sorsába. Az alagúttól hazáig már sima ügy volt, a „zöld lámpa végét kell megcsípni” stratégia teljesen jó volt a biztonságos hazaérkezéshez.

Mivel ma van az anyukám szülinapja, és tuti olvassa ezeket a sorokat, szeretném a születésnapi jókívánságokon kívül őt arról is biztosítani, hogy igyekszem mindig magamnál tartani a lámpát, a meleg ruhát és a háromnapi hideg élelmet, ha kerékpárra ülök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.