Ha a tavaszt az előző tavasszal, az őszt pedig az előző ősszel összehasonlítjuk, nagyjából akkor sikerül világos képet kapnunk arról, milyen mennyiségi tendenciában változik (NŐ!) a napi szinten közlekedési nyeregbe pattanók száma. Ebből egyenesen következik, hogy gyarapodik az írásos, fényképes, videós dokumentáció is a kerékpározás mindennapjairól. Az alábbi, 13 perces összeállítást nem ma készítették, de a jelenetek velünk vannak. Rengeteg tanulságot hordoznak hétköznapi közlekedési konfliktusokról. Az alábbiakban time code-okkal kiemelnék, kielemeznék egy-két szituációt, és némi kommentárt is fűznék hozzá, én hogyan jártam volna el az adott helyzetben – és persze nem csak bringás szemszögből nézve!
1) 0’00”: „Ez most mi?” – kérdezi a felvételt fejkamerával rögzítő biciklis. Arra gondol, hogy a sáv ugye szűk, az autós pedig türelmetlenül halad előre a mellette lévő autó szorításában, nem tartva meg a KRESZ által előírt távot előzéskor a kerékpáros mellett. Az autós itt súlyosan veszélyeztette mindenkinek a biztonságát, hiszen ha összeér a biciklissel, biztosan korrigál, és belemegy a másik autóba is – és akkor az esetleges sérüléseken kívül forgalmi dugó is keletkezik ezen a ponton. A fehér autónak egy csöppet várnia kellett volna a belső autó elhaladásával, majd a keskeny sáv miatt indexelve kerülni a biciklist, a szabályoknak megfelelően.
2) 0’13”: „Ez mi volt, barátom?” – vonja kérdőre a kerékpáros az előző, majd jobbra kanyarodó autóst. Bár a felvételből nem derül ki egyértelműen, az autó már megelőzte a bringást, majd simán jobbra kanyarodik. A biciklis kissé arrogáns megnyilvánulása szerintem itt túlzó: megelőzte az autó, amely így már „nem tartozott számadással” a mögötte haladó biciklisnek.
3) 0’20”: „Ez mi a franc volt, b.meg?” – nagyon hasonló az előző helyzethez, mégis más. Az autó megelőzi a biciklist, majd elé vágva parkolni kezd. De éppen azzal, hogy parkolni kezd, elgondolkodtató, hogy nem lett-e volna előzékenyebb, ha a megállására 4-5 másodperccel később kerül sor... Az előző jelenetben ugyanis még indokolható volt, hogy időben megelőzze a bringást az autó, hogy a kereszteződésben eggyel kevesebb dologra kelljen figyelnie. Itt a beparkoló figura görény módon járt el.