Éppen 401 ezren tekintették meg egy hónap alatt „a New York-i Vitézy Dávid” – Janette Sadik-Khan – szózatát, amelyről most beszélnem kell, mert nálunk valahogy kitekerve történnek a dolgok: ott először egymásra talál az irányítás és az agy, aztán különleges kísérletek formájában elindul a fejlesztés, végül pedig mindenki örül – a baleset kevesebb, az életminőség jobb. Nálunk – a továbbiakban nevek nélkül, hisz úgyis tudja mindenki, kik a szereplők – húsz év bénultság után hirtelen előkerültek korábbi tervek, ami után szinte azonnal kezdődött a betonozás, az áthangolás, majd mikor már minden sínen, jön a fővezér, és közli, 1994-ben még minden jó volt, az azóta tartó városfejlődési szakasz kisiklásnak tekinthető, az autósokat mindennap csak arcul veri a közlekedésszervezés. Közben még sértegeti is az alvezért, hogy nincs jogsija, milyen jogon szakért közlekedést, amire persze jön is a releváns válasz: a fővezér soha nem ült még közlekedési jelleggel kerékpáron.
Szóval így állunk mi magunkkal, az életminőségünk pedig olyan, amilyen. A „hamburgerzabálók” életminőségére persze most még ne irigykedjünk, de ha fennmaradnak azon a bikán, amire fölkerültek, néhány európai várost le fognak pipálni. Alább tehát lássuk a „nyújorki” BKK hat évét összefoglaló Janette Sadik-Khan-beszéd kivonatolt változatát! Külön felhívnánk a figyelmet az áthallásokra, az amerikaiak kényszerült majmolását persze amennyire lehet, mellőzve.
„Egy közlekedési biztos munkája nem csak stoptáblákról és jelzőlámpákról szól. Beletartozik a várostervezés és a városi utcák tervezése is. (...) Az utcák gyorsan és olcsón újjávarázsolhatók, az átalakulás azonnali haszonnal járhat, és az intézkedés még népszerű is lehet. Csak egy kicsit más szemmel kell nézni a dolgokat. Azért olyan lényeges ez, mert urbánus korban élünk. Először a történelem során az emberek többsége városban él, és az ENSZ becslése szerint a következő 40 év során bolygónk népessége duplájára nő majd. A várostervezés tehát kulcsfontosságú a jövő szempontjából.”