Tényleg ez kell most a bringásoknak?

Nem arról van szó, hogy nem jó a vérmezei bringás pihenőpont. De ennél azért vannak sürgősebb dolgok.

2013. 11. 07. 4:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fenntartható fejlődés, a környezettudatosság, a találkozás, a kirándulás és a szabad lelkű közlekedés jelszóival (a lelkendezés részletei keretes írásunkban) rittyentettek a Vérmező Moszkválmán tér felőli sarkára egy elsőre csini bringás találkozóhelyet egy hete. A létrehozók: Svédország budapesti nagykövetsége és kereskedelmi kirendeltsége, a Fővárosi Önkormányzat és még egy-két kisebb svéd és magyar cég. A cél az – hát, ha máskor nem, így majdnem télen –, hogy itt találkozzanak a túrázni indulók, a Délibe érkezők, illetve mindenki, aki kisebb buheratúrát kénytelen elvégezni a bicón; ehhez vannak itt eszközök, és pumpa is, önkiszolgáló jelleggel. A fejlesztéshez némi parkfelújítást is ragasztottak, vagyis lekövezték, -betonozták és felszórták esőben azonnal sártengerré váló salakkal a kis parkrészt. Pozitív, hogy van itt környéktérkép és – egyszer talán izgalmas – eligazító tábla is, no meg ivókút, amely a napokban beálló fagy esetén különösen hasznos lesz elzárva.

A svéd nagykövet öt érve a bringázás mellett

Oké, hogy környezettudatos a szellem (hisz a bringázásra ösztönzés közismerten az), de mondjuk a bringaút mellé installált szemetes nem szelektív – a teljesen félreeső, még színben is tökéletesen egyforma kukák már azok –, a salak meg nem igazán zöld hozzávaló. Cseresznye a tejszínhabon: a svéd nagykövet asszony egy kivágott élő fa rönkjéből eszkábált olvasóállványba kapaszkodva mondta el a beszédét a múlt csütörtöki átadón.

Kiderült, hogy ez a placc már egy nagy mókázás harmadik örömforrása: először a Margitszigeten létesítettek ökojátszóteret, majd a Lánchíd budai hídfőjénél keletkezett a régi játszótér helyén új pihenőpark.

A projektért pesti oldalról felelős ifjú főpolgármester-helyettes, Szeneczey Balázs demonstratíve egy elegáns biciklin érkezett. Az átadón elhangzott még, hogy az infrastrukturális izét leegyeztették a Magyar Kerékpárosklubbal – ami ma már nem érdem, hanem természetes: infrastruktúrafejlesztést csak az ő bólintásukkal lehet létrehozni –, azonban az ő nevüket a sajtóanyagról látványosan lehagyták mint együttműködő partnerét.

Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes:

Nem sérelem ez, csak tény. Az világított rá erre, amikor az átadó után az MK-val szoros együttműködésben lévő Critical Massnél egy higgadt és megfontolandó kritikakupacot találtam. A CM azt mondja ugyanis, hogy a 30-40 milliósra becsült beruházásból inkább a pályaudvarokon kellene tárolókapacitást, illetve a városi támaszok számát növelni (magyarul létrehozni). A CM elgondolkodtató dolgot ír, amikor azt mondja: „a nagylelkűséget köszönjük, de a felajánló és az adományozott is nyerne azzal, ha megbeszélnék, mire van égető szükség. [ ] Felajánljuk, hogy a jövőben segítünk a valós igények felmérésében.”

Az átadó helyszínén engem is ehhez kapcsolódó gondolatok szorítottak a markukba. A parknak része egy „közösségi szempontból” értéktelen szerszámkészlet, amelyet sajnos úgyis gyorsan el fognak lopni – ezzel amúgy számolnak, és az ígéretek szerint a pótlásról az alacsony érték miatt azonnal gondoskodnak is a felelősök –, és amelyet úgyis mindenkinek magánál kéne tartania, aki mondjuk túrázni indul a környékről. Kerékbe fújási lehetőség szintén minden benzinkúton van – a legközelebbi 3 perc sétára van a Széna téren, de a Márvány utcai sincs messzebb 10 percnél, a fogaskerekűihez 4, a budagyöngyeihez uszkve 6-7 percet kell tekerni, de a Hűvösvölgyben is van töltőállomás pumpával –, a fél-egy liter ivóvíz hurcolása pedig, főleg túrázás esetén igazán nem téma, nem is beszélve arról, hogy aki meg csak közlekedik 10-20-30 percet, az kibírja A-tól B-ig.

Bicikliző alkatokból kiindulva tehát aki felkészültebb, nem hagyja a tekerés idejére a szerelést, javítást, állítást, aki kevésbé az vagy teljesen amatőr, az mindenképpen olyannal nyúlasson a drótszamárhoz (előzőleg), aki ért hozzá. Szerintem.

A projekt sajtóanyaga kiigazítása végett: az nettó nem igaz, hogy ez a hely több bicikliút találkozásánál van, ugyanis itt összesen egy darab, a Krisztinavárost a Városmajorral összekötő kerékpárút húzódik.

Egy héttel az átadás után örömmel konstatáltam: a nyolc szerszám a helyén, az ivókút megy, a pumpa működik. Megyünk még.

Sándor Tamás, a tervező S-Tér Kft. ügyvezetője:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.