A szegénységi kerékpározás köszöni, jól van

Bizony virágzik a címben említett jelenség, de a „jóléti Budapesten” is dinamikusan gyarapszik biciklizők száma. Friss adatok.

2014. 06. 27. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lábközépcsont-zúzódásból gyógyulóban 10 perc alatt odaértem a Déliből a Margitszigetre – biciklivel. Erre a szintidőre semmi mással nem lettem volna képes, és ami a legjobb, hogy a sérült lábam tekerés közben teljesen pihentetni tudtam, nem úgy, mint mondjuk autóval (ki- és beszállás, odasétálás) vagy tömegközlekedéssel.

Hogy az ilyen egyéni sztorik sokasága kell-e ahhoz, hogy többek fülében ott legyen a bogár, „biciklivel minden jobb”, vagy valami más, nem igazán vannak erre rendes kutatások. A Critical Mass Facebook-oldalán időről időre azért megkísérli.

Amiért a Margitszigetre mentem most, az viszont egy rendszeresen elvégzett felmérés szintén bringás ügyben: a TNS-Hoffmann 2010 óta évi négyszer felteszi reprezentatív kutatás keretében az alábbi kérdést: „Az elmúlt két hétben (14 napban) hány napon használta közlekedési céllal kerékpárját, és hány napon használta túrázni/kirándulni?” Ha bárki azt gondolná, ebből szinte semmi nem derül ki semmi, téved, a TNS 14 oldalas tanulmánnyal rukkolt elő a Magyar Kerékpárosklub margitszigeti sajtóreggelijén. Hogy miért kell ez?

– Mindenféle sztereotípiák vannak a fejünkben, de tisztán kell látni. Csak a legutóbbi példa: megjelent egy cikk valamelyik vezető lapban, hogy a közbicikli bevezetésével kötelezővé kell tenni a bukósisakot, de egyből kiderült, hogy az a tanulmány, amire hivatkozva ezt leírták, nem is erre az eredményre jutott – érzékeltette László János, a klub elnöke, aki elöljáróban elmondta, sajnos az adatfelvételnél egyelőre nem tudnak addig eljutni, hogy „mélyértelmezzék” a baleseti statisztikákat, és a közlekedési kampányok („Együtt közlekedünk”, „Bringázz a munkába!”) hatásairól sem tudni semmit. László szerint épp a közlekedési szereplők kooperációjának hiánya a legnagyobb akadálya a kerékpározás terjedésének.

És akkor lássuk az eredményeket! (Ezeket már Dormán Emese, az MK kommunikációs felelőse tálalta.)

2010 óta mondható, hogy országosan stagnál a biciklivel „hétköznapilag” közlekedők száma, Budapesten viszont mérhető a növekedés (2011-ben a munkába járók 4,4, 2013-ban 5,3 százaléka bringázott), igaz, a szezonalitás és az időjárási faktor érvényesül a kapott eredményeknél is (május és szeptember a legbringásabb a nagyvárosokban).

A felmérés kimutatta, hogy a „szegénységi kerékpározás” bizony virágzik, de a jobb módú, iskolázottabb vidéki réteg körében nem ver gyökeret a biciklizés vágya. A kerékpározók önbevallásos egészségi állapota egyébként vidéken és Budapesten is mérhetően jobb, mint a nem kerékpározóké.

Budapest
60 százalék férfi, végzettség szerint szórt, fiatalok vagy középkorúak, 30 évnél fiatalabb nők körében óriási divat, jó anyagi körülmények között él, jobb a számítógép-ellátottsága, 70 százaléknál van autó a háztartásban.
Vidék
50 százalék férfi-nő, alacsony iskolai végzettségű, korosztályban szórt, nők és férfiak egyformán gyakran, rosszabb anyagi körülmények közt él, nem internetezik annyira, rosszabb az egészségügyi állapota, 44 százalék a kocsiellátottság.

A túrázási szokásokra jellemző, hogy ez a műfaj főként a budapestieké, főként a fiataloké és főként a férfiaké – de Budapesten ebben is növekedés mutatkozik.

Az adatok nem igazán hasonlíthatóak össze az Eurostatéival, mert más módszertan szerint és merítésből vannak. Az alapadatra viszont legyünk büszkék: a napi biciklizők arányát tekintve ott vagyunk Európa élmezőnyében Hollandiával, Dániával és Finnországgal.

Sajnos 11.20-ra egy közműszolgáltató jelentkezett be hozzám, így az eseményről negyed órával a fontos randi előtt távoznom kellett. De csak negyed órával, ugye...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.