Pestiesen szólva a magyar netezők most kezdték „szétkattintani” azt a 2013-ban készült, tízperces kisfilmet, amely arról szól, hogyan lett bicikliváros Hollandia fővárosa, Amszterdam. Mert bizony nem a teremtés nyolcadik napján lett az, szűk fél évszázada még azt tervezgették, hány „Szabad sajtó utat” véssenek be a tengerparti város házai közé. Hogy miért most lett ez téma? A Magyar Kerékpárosklub most tette közzé a film magyar feliratos változatát.
„Az ötvenes évek végén egy amszterdami polgármester még azt állította, hogy harminc év múlva senki sem fog kerékpározni a fővárosban” – fogalmaz az átalakulás kezdeteiről Peter Jordan, a Bringák városában – Amszterdami biciklis történelem című könyv szerzője. Felidézi, a hatvanas években mindent el is árasztottak az autók, amelyek vagy haladtak a városban, vagy parkoltak a köztereken.
„Mi is ott kezdtük, ahol mindenki más: az autó a fejlődés, a minden” – ezt már Marc van Woudenberg, az Amsterdamize.com portál gazdája mondja az amerikai közönség számára készített filmalkotásban. A következmények ismertek: rengeteg halálos közlekedési baleset volt az utakon. Az emberek – mint felidézte – egy évtizedre rá megelégelték a helyzetet.
Az utolsó csepp az volt a pohárban, amikor egy soksávos, a városközpontba vezető útra érkező másik utat ki akartak szélesíteni, hogy könnyebb legyen a csatlakozás – autóval. Az emberek rádöbbentek arra, hogy mi következne ebből az átalakításból: házak lebontása és a város jellegzetességének számító csatornák egy részének feltöltése várt volna Amszterdamra. A tiltakozás hatására 1972-ben a város elállt a nagyszabású tervtől, ezzel pedig fordulóponthoz ért az egész közlekedésszervezés. „Világossá vált, hogy nem fog működni a város, ha mindenkinek autója van; hangosak, szennyezőek, balesetveszélyesek, és el sem férnek egymástól” – eleveníti fel Peter Jordan.
Meredith Glaser várostervező már a jelent bemutatva vázolja: a város belső részén rengeteg olyan út van, amelyet kerékpárok, gyalogosok, mopedek, gépkocsik együtt használnak. Az autósok nem hajtanak gyorsan, de a biciklisek sem, mindenki civilizáltan halad és kanyarodik,