A 90-es évek művészetét bemutató kiállítás látható Szentendrén

Publikus magánügyek címmel az 1990-es évek kortárs képzőművészetét bemutató kiállítás látható a szentendrei MűvészetMalomban. A tárlat anyaga harminc magyarországi magángyűjteményből nyújt válogatást.

Forrás: MTI2019. 04. 09. 18:11
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállításon látható művek a rendszerváltás utáni színes, bátor hangú, „felforgató” évtizedben jöttek létre – hangzott el az M1 aktuális csatorna keddi műsorában.

Schneller János művészettörténész, a Ferenczy Múzeumi Centrum kurátora elmondta, hogy a rendszerváltás utáni évtized nagyon izgalmas időszak volt a művészek számára is, megszűnt a cenzúra, a vasfüggöny leomlott, ennek következtében olyan „generációs összetorlódások jöttek létre”, amelynek tagjaira jellemző volt, hogy korábban nem tudtak kibontakozni a pártállami kultúrpolitika miatt.

Az 1970-es évek neoavantgard szubkultúrája hirtelen bekerült a múzeumok falai közé, a gyűjtők fókuszába, emellett a '80-as évek új festészeti irányzata, az úgynevezett új szenzibilitás is jelen volt. Ezenkívül már hallata hangját a legfiatalabb generáció is, amelynek képviselői az 1980-as évek végén, a '90-es évek elején léptek ki a képzőművészeti főiskoláról – idézte fel a kurátor.

Mint mondta, a fiatalok egyszerre próbáltak meg bemutatkozni az idősebb generációkkal, ennek következtében nemcsak a stiláris sokszínűség, hanem egy generációs sokszínűség is jelen volt. Ezt „spékelte meg” az a folyamat, amelynek eredményeként számos piaci alapon működő galéria kezdte meg működését.

A korszak fiatal művészei, a mai középgeneráció alkotói a képzőművészet elmúlt korszakainak kritikáját, a továbbélő műfajok érvényességének felülvizsgálatát, társadalmi szintű kommunikáció kezdeményezését tekintették fő feladatuknak.

Kitért arra, hogy a '90-es években a kortárs képzőművészetet a műfajok átjárhatósága jellemezte. Nagy szerepet kaptak az installációk, a különböző objektek, a popkultúra elemei, a sokszorosítási eljárások és a digitális képalkotó eszközök.

Schneller János elmondta, hogy a kollekció összeállításánál az volt a célkitűzésük, hogy a magángyűjtemények anyagából válogassanak. A harminc magyarországi magángyűjtemény kétszáznál is több alkotását felvonultató anyagba szánt szándékkal nem vonták be a közgyűjteményekben található alkotásokat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.