Keresztes Zsófia kiállítása lesz látható az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálén

A 2022-re halasztott 59. Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában Keresztes Zsófia, Az álmok után merek dacolni a károkkal című kiállítása lesz látható. E részvételt nyílt pályázat során, szakmai zsűri döntése alapján nyerte el a művésznő. A kiállítás kurátora szintén pályázat útján Zsiklai Mónika lett az április 23-a és november 27-e között megrendezett eseményen.

Gőz József Miklós
2020. 12. 10. 22:25
Keresztes Zsófia alkotásai körében Fotó: Csudai Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyáltalán nem gyakori, hogy a biennálé 110 éve működő magyar pavilonjában hölgyművész önálló kiállítása szerepeljen. 1982-ben Schaár Erzsébet poszthumusz kiállítását csodálhatta meg a biennálé közönsége, míg 2011-ben Német Hajnal projektje volt látható. A pályázók október 19-én, illetve december 7-én a Ludwig Múzeumban mutatták be kiállítási tervüket a zsűrinek, amely végül az említetteket nyilvánította a kiírás nyerteseinek. A zsűri indoklása szerint Keresztes Zsófia a fiatal és már nemzetközi sikereket is felmutató magyar művészgeneráció egyik kiemelkedő képviselője. Alkotásaiban merészen átlépi és ugyanakkor ötvözi a művészeti ágak és stílusok határait.

A pavilon terét egyetlen egészként kezelő, az építészet a szobrászat és az iparművészet határán mozgó, jellegzetesen női nézőpontú installációja önmagunk megismerésével és az emberei kapcsolatokkal foglalkozik és a képzelet tájain tesz belső utazást, amelyhez többek között Szerb Antal Utas és holdvilág című regényéből merített inspirációt. Mozaikokkal borított különös amorf szobrai egyéniek és látványosak, művészete személyes, friss, aktuális. Formavilága egyszerre idézi a szürrealizmust és a századforduló organikus építészetét, de a 21. század technikai megoldásaival dolgozik, és saját korának problémáit és életérzését jeleníti meg. A tervezett nagyszabású, látványos installáció kitűnően használja ki a velencei magyar pavilon adottságait.

Keresztes Zsófia műtermében
Fotó: Csudai Sándor

Keresztes Zsófia előbb a kerámiát tanult, majd festőként végzett a Képzőművészeti Egyetemen. Kedveli a groteszk, szürreális, olykor a morbidba hajló formákat. Ugyanakkor úgy érzi, hogy nem elegendő festenie, visszanyúl az agyaggal kapcsolatos témákhoz.

Zsikla Mónika művészettörténész-esztéta , a kiállítás kurátora 2007-től publikál magyar folyóiratokban , hazai és nemzetközi kiadványokban. Publikációi mellett az elmúlt évtizedben sok hazai kortárs művészeti kiállítás kurátora és társkurátora volt. 2017 óta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem óraadója és a Budapest Galéria művészettörténész munkatársa. 2020-tól a Q Contemporary Budapest Curatorial Directora.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.