A Zeneakadémia Nagytermében megrendezett döntőn a versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével, emellett minden énekes kisfilmen is bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapokon voksolhattak kedvencükre.
A megmérettetés ugyancsak rangos különdíjainak nyerteseit a ma esti, operaházi gálán hirdetik majd ki.
Rendkívüli hangok döntője volt, csodákat hallhattunk
– értékelte a versenyt Marton Éva a fellépések után elmondott beszédében. Arról is szólt, hogy rendkívüli körülmények között vagyunk, egy háborúval a szomszédunkban, de ebben a megzavart világban egyensúlyt és harmóniát sikerült teremteni ezen a versenyen. Az esemény végeztével köszönetét fejezte ki a szervező Zeneakadémiának a megvalósításhoz.
Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a döntőt felvezető beszédében úgy fogalmazott: Marton Éva pályafutása és ma már e verseny is a példa arra, hogy ha a tehetség elhivatottsággal és kitartással párosul, az a világot tudja megváltoztatni: új utakat nyit az operaéneklés művészetében, majd a tanításban és a kiemelkedő ifjú tehetségek pályára állításában is.
A tehetséggondozás feladata pedig éppen abban rejlik, hogy a kiemelkedő teljesítményre hivatottakat úgy segítsük, hogy képességeik kiválósággá, értékességük lenyűgöző alkotó energiává nemesedjen
– tette hozzá. Hangsúlyozta: a jelentős tapasztalattal bíró zsűritagok folyamatos visszajelzései szerint a Marton-verseny szervezése és lebonyolítása felülmúlja más, nagyobb múltú megmérettetésekét.
A 30 ezer euróval járó első díjat és a közönségdíjat is elnyerő Andrej Danilov orosz tenor a döntőben Offenbach Hoffmann meséi, illetve Richard Strauss A rózsalovag című operáiból énekelt egy-egy áriát.
A szibériai Jogi, Közgazdasági és Menedzsment Egyetem Művészeti Intézetében operaénekesként diplomázott, eddigi pályafutása során többek közt a moszkvai Kolobov Novaja Operaházban, a valenciai Palau de les Arts Reina Sofíában és a Cottbusi Állami Operaházban is fellépett, majd a berlini Deutsche Oper társulatának tagja lett, és több versenyen is díjakat nyert.
Alekszej Kulagin, a 20 ezer euró pénzjutalommal járó második díjat elnyerő orosz basszus a Jolánta című Csajkovszkij-operából és Verdi Ernanijából adott elő egy-egy részletet.
Az 1994-ben született énekes 2019-ben diplomázott a szentpétervári Rimszkij-Korszakov Állami Konzervatóriumban, majd csatlakozott a Bolsoj Színház Fiatal művészek programjához, és ugyancsak vannak már versenydíjai.
A 10 ezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Jeong Inho koreai basszus Verdi Macbethjéből és A sevillai borbély című Rossini-operából adott elő áriákat.
Az 1991-es születésű énekes 2017-ben szerzett alapdiplomát a szöuli Nemzeti Egyetem Zeneművészeti Karán, jelenleg az intézmény doktori iskolájába jár, és a Koreai Nemzeti Opera szakmai kurzusát végzi. Az elmúlt években fellépett már a Bolsoj Színházban, a grazi operában, a Szöuli Művészeti Központban és különböző koncerteken, valamint több megmérettetésen is elismeréseket kapott.
A Zeneakadémia több mint nyolcvanezer euró összdíjazású, a magyar kormány és a Mol Új Európa Alapítvány támogatásával megrendezett 5. Marton Éva nemzetközi énekversenye ötven résztvevővel kezdődött el hétfőn.
A zsűriben Marton Éva elnökölt, mellette a nemzetközi operaélet kulcsszereplői foglaltak helyet: Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera House casting directora, Anatoli Goussev operaénekes, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Vittorio Terranova operaénekes és tanár, Dmitrij Vdovin operaénekes, a Bolsoj Színház Fiatal művészek programjának alapító művészeti vezetője, a világ számos neves operastúdiójának vendégtanára, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.