Konkrét művészet, megmozdulnak a formák

Fábián Zoltán: Alea Iacta Est? (A kocka el van vetve?) című kiállítása nyílt meg a közelmúltban a Műcsarnokban. – Fábián Zoltán művészete még véletlenül sem a matematikai elméletek illusztrálása vagy valamiféle embléma vagy jel manifesztálódása, hanem igazi ihletett vizuális munkák sokasága – mondta Szlabéy Zoltán a kiállítás megnyitóján.

2023. 07. 06. 9:00
konkrét
Fotó: Langó Katalin
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Amilyen letisztult és következetes Fábián Zoltán festészetének formanyelve és képi építkezése, olyan lényegre törően határozott, ugyanakkor érzékenyen felépített, egyszerűnek tűnő, de valójában beláthatatlan szellemi területet felölelő koncepció az, ami a kiállítás problémafelvetésének alapját képezi. Ezúttal ugyanis az egész kiállítás főszereplője a háromdimenziós tér legszabályosabb alakzata, a gömb mellett a kocka, s annak kétdimenziós síkvetülete: a derékszögben találkozó, négy egyenlő hosszúságú vonallal határolt forma, a négyzet. Grafikái, festményei és installációi egyúttal a világos(ság) és a sötét(ség), illetve a szabályos és a szabálytalan közötti dichotómiáról is szólnak – mondta Fábián Zoltán művészetéről Szemadám György, a kiállítás kurátora. 

konkrét
A konkrét művészet kifejezés Theo van Doesburgtól származik Fotó: Langó Katalin

A konkrét művészet

A kiállításmegnyitón Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója köszöntötte a résztvevőket, majd Lőrinszky Attila nagybőgőművész adta elő erre az alkalomra komponált művét. A kiállítást Szlabey Zoltán képzőművész nyitotta meg. A képzőművész először ismertette, hogy a konkrét művészet kifejezés 1930-ból, Theo van Doesburgtól származik, aki a gondolkozás irányát jelöli ki. Az absztrakt pedig egy látványtól való elvonatkoztatást jelent, amelynek mértéke lehet különböző, de mindig a látványból indul ki. Itt a konkrét vizuális gondolat megjelenítését, kivetítését jelenti véleménye szerint. Majd bemutatta, mivel találkozhat a látogató a termekben: az első teremben a többdimenziós kockák kétdimenziós vetületéről van szó, a második teremben lévő munkák pedig a két és három dimenzió közti terek, amelyek a Menger–Sierpinski-féle szivacson alapulnak. – Ez egy fraktál, amelyet úgy kapunk, hogy egy kockát az élei harmadolásával huszonhét kisebb kockára osztunk, és elhagyjuk közülük azt a hetet, amelyik nem tartalmazza az eredeti kocka egyetlen élét sem, majd ezt az eljárást folyamatosan ismételjük a megmaradt kockákra – folytatta a bemutatást a képzőművész. – A művek ennek a lehetséges háromdimenziós megjelenései. A harmadik teremben a többdimenziós kocka háromdimenziós vetületét láthatjuk, amelyet a művész különböző irányokból megvilágított, így létrehozva az árnyékként megjelenő sík vetületét. És az egész kezdődik elölről, egy végtelen körforgást indítva, természetesen új viszonyítási pontból, az egészet egy másik szinten újragondolva, így reagálva filozófiákra és a minket körülvevő világra – tette hozzá. 

 

A formák megmozdulnak

Végül elmondta, hogy Fábián Zoltán művészetében a tudatos, energiákkal telt kompozíciókról lehet beszélni, amelyeknek fő alapköve a feszes képszerkesztés és a térrel való magabiztos bánásmód. Felhívta a figyelmet arra is, ha hosszabb ideig szemléljük, a formák megmozdulnak, hol ki-, hol befordulnak a térbe. Mint mondta, a művész ezt – a pontos szerkesztésen túl – kifinomult tónuskülönbségekkel, időnként pedig intenzív, szinte világító kontrasztokkal éri el. Ezeket segíti elő az alkotó egyik sajátos vizuális eleme: vonalai legtöbbször nem egyenletes vastagságúak, hanem a végüknél elkeskenyednek, így válnak még hangsúlyosabbá a téri lebegések, ki- és befelé mozgások.

Borítókép: A kocka el van vetve? (Fotó: Langó Katalin)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.