– Miért hagytál fel egy ilyen menő karrierrel? – kérdezik gyakran a sorozatírástól mindössze 38 évesen visszavonuló Patty Lintől, aki olyan népszerű tévéshow-kban dolgozott, mint a Jóbarátok, a Különcök és stréberek, a Született feleségek és a Totál szívás. Nos, ahogy könyvében írja, a fárasztó munkaórák és önző főnökök mellett hamar világossá vált neki, hogy a sitcomok alkotó- és sztárgárdájával közel sem olyan jó móka együtt dolgozni, mint azt korábban hitte.
Lin évekkel a Jóbarátok elindulása után, 2000 júliusában került be a produkciós csapatba, és kezdetben nagyon izgatott volt, hogy testközelből láthatja a nagy sztárokat, de mint írja, hamar arcon csapta a valóság. Az író szerint a színészek boldogtalannak tűntek, amiért hozzáláncolták magukat ehhez a sorozathoz, és a stáb nagy része már más projekteken akart dolgozni. – Úgy éreztem, hogy állandóan azon gondolkodtak, hogy minden egyes forgatókönyv konkrétan hogyan szolgálná őket – írta Lin a könyvében, amelyről a Time is beszámolt.
Ez a forgatókönyv poénjaihoz való hozzáálláson is meglátszódott:
Mindannyian tudták, hogyan kell nevettetni, de ha nem tetszett nekik egy vicc, úgy tűnt, hogy szándékosan elrontották, mert tudták, hogy átírjuk. Több tucat jó poént kellett kidobni emiatt […] Mivel a karakterük őrzőinek tekintették magukat, gyakran érveltek azzal, hogy soha nem tennének vagy mondanának ilyen vagy olyan dolgokat. Ez időnként hasznos volt, de összességében ezeknek az üléseknek volt egy komor, agresszív jellege, amelyből hiányzott minden olyan könnyedség, amit egy sitcom készítésénél elvárnánk
– írja Patty Lin.
A színészeknek ritkán volt pozitív mondanivalójuk a forgatókönyvről, harsányan véleményt alkottak róluk, felsorolták a problémáikat, de nem javasoltak megvalósítható megoldásokat, írja a szerző könyvében.
A poénok átírását újabb átírások követték. A gyakran hajnalba nyúló munkafolyamatok alkalmával vég nélkül formálgatták azokat a poénokat, amelyek már elsőre is viccesek voltak. Több tucat „cserepoén” született, mire eldőlt, melyik lesz a befutó. – Egyik este az asztalra hajtott fejjel aludtam el, és amikor felébredtem, még mindig ugyanazon a viccen dolgoztak – írja Patty Lin.
Lin hozzátette, hogy a szakmai pályafutásának a Jóbarátok volt az egyik csúcspontja, de egy dolgot örökre megtanult, miszerint soha többé nem akar sitcomokba írni.
Borítókép: Viasat6.hu