A szerelem árnyalatai

A Hír TV Szélesvásznú történelem című műsorának mai epizódjában Makk Károly 1970-es alkotása, a Szerelem, valamint az 1993-as A szerelem kerül a középpontba, a kettő nem összekeverendő. Zavaros Eszter és Csatári Bence vendége ezúttal Bencze Ilona Jászai Mari-díjas színművésznő, a műsor második felében pedig Lukácsy György filmkritikussal beszélgetnek.

2024. 02. 10. 10:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műsor első felében A szerelem című alkotásról esik szó, amely Ottlik Géza novellájának filmes adaptációja. Egyik főszereplője Bencze Ilona Jászai Mari-díjas színművész, aki egyebek mellett a forgatás előtti izgalmáról mesél.

A szerelem
Bencze Ilona a Szélesvásznú történelem című műsorban (Forrás: Hír TV)

Annyira szerettem minden filmjét Makk Károlynak, és olyan nagyra becsültem őt, hogy én úgy készültem erre a forgatásra, mintha életemben először álltam volna kamerák elé

– emlékezik vissza a színésznő. Azzal kapcsolatban, hogy Makk Károly mi alapján válogatta össze a stábot, illetve a színészeket, Bencze Ilona így fogalmaz: 

–Ehhez ő nagyon értett. Azt hiszem, hogy ott kezdődik egy rendező munkája, hogy munkatársakat választ […] pontosan tudta, hogy kit miért választ, soha semmi nem volt véletlen. Ha megnézzük az összes többi filmjét, ugyanezt tapasztaljuk.

Arról is szó esik, hogy a rendező ösztönösen vezette a színészeket:

– Mindent tudott, amit a filmgyártásról tudni lehet, amit az emberről tudni lehet. Semmi különöset nem tett, csak ezzel a hihetetlen tudásával, tehetségével és felkészültségével jelen volt, és irányította a folyamatokat – mutat rá a színésznő, hozzátéve: Makk Károly minden filmjében olyan hangulatokat tudott teremteni, hogy ha egy hétig csak a filmjeit kellene néznie étlen-szomjan, akkor is boldog lenne.

Az 1970-es Szerelem című film Tóth János, Makk Károly és Déry Tibor egyszeri és megismételhetetlen alkotása, amely az élet legfontosabb kérdéseit érinti – szerelemről, halálról, túlélésről szól. Minden idők egyik legszebb magyar alkotása, mely méltó helyet foglal el a „Budapesti tizenkettő” filmjei között, s a világegyetemes filmművészetben egyaránt. A magyar elismeréseken túl a film számos fesztiválon nyert rangos díjakat: Cannes-ban, Chicagóban, Sorrentóban és Várnában is a legjobbnak bizonyult. A műsor második felében Zavaros Eszter és Csatári Bence Lukácsy György filmkritikust kérdezi erről az alkotásról, egyebek mellett arról, miért bicsaklott meg 1964-ben a film forgatása. 

A szerelem
Lukácsy György filmkritikus (Forrás: Hír TV)

1968-ban készül el Bacsó Péter A tanú című filmje, rá két évre Huszárik Zoltán Szindbádja, illetve Makk Károly Szerelem című alkotása. Mint mondja, a Szerelem gyanús konstelláció lehetett a politika számára. 

Egy ’56-os elítélt író írta, az egyik főszereplő, Darvas Iván, szintén az ’56-os forradalomban való részvételéért ült börtönben. Makk Károly a visszaemlékezések szerint végig azt várta, hogy mikor állítják le a forgatást. Nem állították le, és így nekünk lett egy filmklasszikusunk

– mondja Lukácsy György a műsorban, aki azt is elemzi, hogyan sikerült feldolgoznia a filmnek a szerelem témáját anélkül, hogy konkrétan megmutatná vagy bemutatná azt.

Érdemes lesz tehát szombat délután a tévéképernyők elé ülni, a Szélesvásznú történelem aktuális epizódja 17.30-tól látható, a Szerelem című film pedig 19.10-től a Hír TV műsorán.

Borítókép: Zavaros Eszter, Csatári Bence és Bencze Ilona a Szélesvásznú történelem felvételén (Forrás: Hír TV)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.