Az Egri csillagok első filmváltozatának több filmdarabkája került elő az egykori főszereplő hagyatékából, aki Vicuskát alakította az 1923-ban forgatott produkcióban. Jankovszky Mara őrizte meg a mintegy 120 villanásnyi jelenetet, amelyet most sikerült életre kelteni a Nemzeti Filmintézet Filmarchívumában. A filmet akkori férje, Fejős Pál rendezte, aki később Hollywoodban vált világhírű filmrendezővé.

– Valaha megvolt neki a film teljes kópiája is, de valaki egyszer megijesztette, hogy kockázatos ilyen tűzveszélyes filmeket a lakásán tárolni, és szegény ijedtében kidobta az összes filmtekercset a kukába – mondta el Dénes István Liszt-díjas karmester és zeneszerző, aki Jankovszky Mara oldalági rokonaként hagyatékának megmentője.
– Egerben született és nevelkedettként, régóta reménykedtem benne, hogy egyszer majd megtaláljuk a regény 1923-as filmváltozatát. Elmondhatatlan öröm, hogy most előkerültek ezek a kincsek és feldolgozhattuk őket. Természetesen folytatjuk a kutatást, hogy valahol a nagyvilágban felleljünk egy teljes kópiát a filmből, de ez a felfedezés már önmagában történelmi jelentőségű, miután eddig szinte semmi nem állt rendelkezésre a filmből. Külön köszönet illeti Enyedi Ildikó világhírű filmrendezőt, amiért a hagyatékról értesülve azonnal felkereste az NFI Filmarchívumot és Dénes Istvánt, aki rendelkezésünkre bocsátotta a páratlan hagyatékot – nyilatkozta Ráduly György, az NFI Filmarchívum vezetője.
Száz évvel ezelőtt, nem sokkal Gárdonyi halála után kezdték forgatni a filmet, amelyet az akkori politikai és szakmai szervezetek is támogattak. A belügyminiszter külön rendeletben engedélyezte, hogy az egész ország területén forgathassanak, így a várostromot a cseszneki várban vették fel, de forgattak a gellérthegyi Citadellánál, a budai Vár egyik bástyájánál és egy fennmaradt képkocka tanúsága szerint a sümegi várnál is.
A Kossuth Lajos téri Kúria épületének előcsarnokában rendezték be a budai királyi palota tróntermét, a konstantinápolyi külsőket pedig a Tabánban és az állatkertben forgatták. Az egri vár alatti kazamatarendszer jeleneteit a Pál-völgyi-cseppkőbarlang akkor még feltáratlan járataiban fotografálták fáklyaláng fényében. A stáb engedélyt kapott a Mátyás- templomban történő forgatásra is, ez azonban botrányba fulladt, amikor éjjel a kocsmából hazatérő budai polgárok rátörték a kaput a templomban dolgozó filmesekre.