A Színes Város Csoport murális projektje a magyar–török kulturális évad részeként valósult meg. Az évadot a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok felvételének 100. évfordulója alkalmából hirdették meg, a programsorozat egy teljes éven át kínál változatos kulturális programokat mindkét országban. A projekt szakmai partnere a Liszt Intézet Magyar Kulturális Központ Isztambul.
A Színes Város Csoport alkotásai
Isztambulban egy kulturális központ falát színesíti a Színes Város Csoport legfrissebb alkotása, amely a Csillagösvény címet kapta.
A murál tematikája a magyar mozgókép, ezen belül is a magyar animáció, melyet Jankovics Marcell emblematikus világával idézett meg Egyed Gábor, a falfestmény tervezője. A csodaszarvas legendáját ábrázolja a murál, amely kiemelt mondakör mind a magyar, mind a török mondavilágban.
Az ősmagyar törzsek vándorlásai során számos más törzzsel találkoztak, így gazdagítva egymás kultúráját. A csodaszarvas maga a vándorlás mitológiája. Ez a kulturális kapcsolat a török–magyar összefonódás egyik ősszimbóluma. Az ősi török törzsek egyikét tokuz boynuzlu (kilenc szarvas) néven is említik. A murál az ősi népek tengeri birodalmát és az égboltot ábrázolja, miközben a szarvas ágas-bogas agancsa a török népek rokonságára utal. A víz mint az élet jelképe jelenik meg a festményen, a Duna és a Boszporusz kapcsolatát idézi meg. A Duna ugyanúgy a Fekete-tengerbe torkollik, ahogy a Boszporusz, ennek a partján áll a totemállat.
A megjelenő ornamentikák ugyanúgy jelen vannak a magyar és a török kultúrában. A falfestmény Isztambul egyik legforgalmasabb, Ázsiát Európával összekötő hídjáról látszódik a legjobban, így a két kontinens összekötését is szimbolizálja. Az isztambuli falfestmény két hétig készült.
Kocaeli városában, egy hídpilléren kapott helyet a Színes Város másik törökországi alkotása, a magyar innovációkat megjelenítő mű Váczy Enikő tervei alapján készült el.
A dinamikus festményen olyan világhírű magyar találmányok jelennek meg, mint a villanykörte, a golyóstoll, a gyufa, a C-vitamin, a telefonközpont vagy éppen a Ford T-modell – a murálon a mozgás és a fejlődés állandósága jelenik meg, valamint az emberi kreativitás és innováció megállíthatatlan ereje. A falfestmény középpontjában egy futurisztikus figura áll, aki a határtalan képzeletet és a tudomány örökérvényűségét jeleníti meg. Az alak kezében egy villanykörtét tart, a tudás és az innováció egyetemes szimbólumát. Az elme erejét is jelképezi, amely megvilágítja világunk rejtélyeit. A stilizált, futurisztikus formák spirálisan kanyarognak és csavarodnak a feltaláló központi alakja körül.
A festményen megjelenik Kandó Kálmán fázisváltós elektromos mozdonya, a modern közlekedés egyik kulcsfontosságú előzménye, Irinyi János robbanásmentes biztonsági gyufája, Bíró László József golyóstolla és Galamb József Ford T-modellje is. Egy sor vibráló, színes gép és hurkolt zsinórok a modern számítástechnika Neumann János-féle alapjait szimbolizálják. Mellettük Puskás Tivadar telefonközpontja jelenik meg, illetve Szent-Györgyi Albert C-vitaminja is helyett kapott az alkotáson, szétszórt aranygömbök formájában. A falfestményt uraló örvénylő mozgás nem pusztán esztétikai választás, a helyspecifikus alkotás egyben tükörképe magának a környezetnek: a falfestmény egy forgalmas híd pillérén kapott helyet. A murál felhívja a figyelmet a mozgásra és a haladásra, Magyarország kulcsfontosságú szerepére a tudományos színtéren.
A Színes Város mozgalom Victor Vasarely Színes város kiáltványára és könyvére épül, amelynek lényege, hogy a művészet vonuljon ki az utcára, a közterekre, hogy ne csak a galériákban találkozzunk művészeti alkotásokkal. A civil kezdeményezésű projekt már az elején mozgalommá nőtte ki magát, ugyanis a köztérszínesítés legális formában ismeretlen volt hazánkban a Színes Város alapítása (2009) előtt.