Ideológiai nyomás alatt készült a legdrágább magyar film, kikopott a köztudatból Keleti Márton klasszikusa

Keleti Márton 1948-as Beszterce ostroma című filmje nemcsak Mikszáth regényének adaptációja, hanem egy átmeneti korszak lenyomata is. A régi filmstílus hagyományait követve, de már a közelgő államosítás és ideológiai nyomás árnyékában készült alkotás új értelmezést adott Pongrácz István gróf történetének. A Szélesvásznú történelem legújabb adásában Szanyi Sarolta és Csatári Bence beszélget a filmről meghívott vendégeikkel

2025. 03. 22. 17:32
A Beszterce ostroma kacérkodik a politikai olvasattal, de elkerüli a direkt ideológiai üzenetet. Forrás: IMDb.com
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1945 nemcsak a magyar történelem, hanem a hazai filmtörténet számára is sorsfordító év volt. A harmincas-negyvenes években virágzó filmipar a háború végére romokban hevert. Miközben Magyarország politikailag a demokrácia felé tartott, a kommunista párt a Vörös Hadsereg támogatásával fokozatosan kiépítette a szovjet mintájú diktatúrát, amely 1948-ra az egész filmipart is államosította.

Maga idejének legdrágább, csaknem háromszázezer forintba kerülő szuperprodukciója volt a Beszterce ostroma. Fotó: IMDb.com

Az államosítás előtti korszak egyik utolsó nagyszabású alkotása Keleti Márton Beszterce ostroma című filmje volt. Mikszáth Kálmán 1894-es regényének adaptációja a háború utáni magyar filmgyártás legköltségesebb produkciója lett. Keleti a régi filmcsillagokkal – Ajtay Andor, Tolnay Klári, Turay Ida, Rajnay Gábor, Básti Lajos – dolgozott, főként műtermi díszletek között. Varga Mátyás monumentális Nedec vára adta a film látványos hátterét, amely már önmagában is a két világháború közötti filmes hagyományokat idézte.

A forgatókönyv két szerzője közül Békeffi István a Mikszáth-regény vígjátéki elemeire helyezte a hangsúlyt, míg Hárs László inkább társadalomkritikai szempontból közelített az alapműhöz. 

A végeredmény így egy sajátos elegy lett: a Beszterce ostroma  kacérkodik a politikai olvasattal, de óvatosan egyensúlyoz, elkerülve a direkt ideológiai üzenetet.

Pongrácz István grófot Mikszáth eredetileg tragikomikus, múltba révedő önkényúrként ábrázolta, aki egyszerre nevetséges és nosztalgikus alakja a 19. század végi Magyarországnak. Keleti filmjében azonban Pongrácz karaktere átértelmeződik. Ajtay Andor megformálásában a gróf kevésbé bohókás, inkább tekintélyt parancsoló figura, aki veszélyt jelent az új rend számára. A történetben világosan szemben áll vele Apolka és Milán, a fiatal generáció tagjai, akik az új kor szabadságát és haladását testesítik meg, Mikszáth naiv, szeretetteljes mostohalányához képest a filmben sokkal öntudatosabb. Keleti adaptációja így a vígjátéki elemek helyett Pongrácz zsarnoki természetét hangsúlyozza, és az egyszerű emberek felé tereli a néző szimpátiáját.

A filmet szombat este a HírTV is műsorra tűzi, utána a Szélesvásznú történelemnek is Keleti Márton filmje szolgál apropójául. Az ismétlésekre vasárnap 13 és 11 órakor kerül sor.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.