Május első hétfőjén ismét reflektorfénybe került a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum lépcsősora: elstartolt a 2025-ös Met-gála, amely idén minden eddiginél markánsabban feszegette a divat és identitás határait. A gála idei témája, „Superfine: Tailoring Black Style”, a fekete diaszpóra öltözködési hagyományait, különösen a dandyizmus kulturális jelentőségét és annak modern újraértelmezését állította középpontba.

A Met-gála a liberális elit utolsó bástyája?
Az idei kiállítás nem is próbálja leplezni, hogy ideológiai küldetést teljesít. A kurátorok nyíltan kijelentették, hogy a tárlat válasz a „DEI-ellenes” politikai folyamatokra – vagyis azokra az erőfeszítésekre, amelyek végre próbálnák helyreállítani a teljesítményalapú rendszert a bőrszínre és identitáspolitikai címkékre épülő kiváltságokkal szemben.
A kiállítás 12 pontban magasztalta a fekete „dandyizmust”, egy olyan öltözködési stílust, amelyet eredetileg a rabszolgatartók ízlése kényszerített ki, de most politikai fegyverként tér vissza a woke-diskurzusban. Nem divattörténeti ismeretterjesztés ez, hanem ideológiai újraírás: a múzeum a férfi öltözködés ürügyén igyekszik előadni, hogy a fekete identitás eleve „ellenállás”, a kifogástalan megjelenés pedig „felszabadítás”.
Miközben Hollywood és a techvilág szereplői is látványos hátraarcot mutattak a közelmúltban Trump újraválasztása után, a divatvilág, úgy tűnik, a woke egyik utolsó bástyájaként védelmezi az elmúlt évtizedben elszabadut káros ideológiát.