A közleményben emlékeztettek arra, hogy a Zeneakadémia 2017-ben elindított, a Nemzetközi Zenei Versenyek Szövetsége (WFIMC) tagságát is elnyert Bartók Világversenyének zongora fordulójára május 26-ig jelentkezhettek a 32 év alatti zongorista tehetségek.

A beérkezett videók alapján az intézmény oktatóiból álló előzsűri – Falvai Katalin, Némethy Attila és Réti Balázs – választotta ki az élő fordulókba kerülő 31 pályázót. Köztük van hat magyar, számos kínai, japán és koreai fiatal, de többek közt amerikai, olasz, spanyol, német és orosz állampolgárok is pódiumra állhatnak. A Zeneakadémián szeptember első hetében zajló elődöntők, középdöntők, szóló és – a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Kovács János vezényletével megvalósuló – zenekari döntők nyitottak a közönség számára, valamint online közvetítésen is megtekinthetők lesznek. A tájékoztatás szerint
a magyar kormány támogatásából rendezett verseny első díja 22 ezer euróval jár, a második 14 ezerrel, a harmadik pedig nyolcezerrel, emellett több különdíjat is kiosztanak:
a legjobb Bartók-interpretációért négyezer euró, a kortárs kompozíciók legjobb előadójának kétezer euró, a közönségdíjasnak pedig ezerötszáz euró lesz a jutalma. Ezeken felül számos hazai intézmény ajánl fellépési lehetőséget a legjobbaknak. A zsűri elnöke Yoheved Kaplinsky, a New York-i Juilliard School zongora tanszékének vezetője és előkészítő tagozatának művészeti igazgatója.
A nemzetközi zsűri magyar tagjai Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia professor emeritusa, Farkas Gábor Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia rektora és billentyűs tanszékének vezetője, Fekete Gyula Erkel-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia rektorhelyettese, valamint Ránki Dezső kétszeres Kossuth-díjas zongoraművész, a nemzet művésze.
Az idei versenyre 55 fiatal tehetség jelentkezett 19 országból, többek közt Japánból, Dél-Koreából, Kínából, az Amerikai Egyesült Államokból, Kanadából, számos európai országból, a legfiatalabb 15 éves.
Ez a repertoár nehézségét tekintve szép szám, hiszen itt nem csupán gyakran játszott műveket kell tudniuk a versenyzőknek
– idézték a közleményben Csonka Andrást, a Bartók Világverseny projektvezetőjét, a Zeneakadémia programigazgatóját, aki hozzátette: kapcsolódó rendezvényként a Zeneakadémia Zenetudományi Tanszékének Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportja megszervezi második nemzetközi konferenciáját. A kötelező repertoárban a hangsúly Bartók legfontosabb zongorára írt darabjain van, amelyek minden fordulóban szerepelnek, de a versenyzőknek be kell mutatniuk tudásukat Liszt, Kodály, Dohnányi, Scarlatti, Ravel, Debussy, Szkrjabin, Prokofjev és Stravinsky alkotásainak megszólaltatásával is. A megmérettetés egyik különlegessége, hogy a zeneszerzés verseny díjazott művei is szerepelnek a hangszeresek kötelező repertoárjában, így ezúttal a 2024-es zeneszerzés forduló két darabja: Lee Hanuri alkotása, a Vertigineux (Szédülő) és Papp Mátyás kompozíciója, a Kirakós.
A döntőben a versenyzők Bartók 2. és 3., Beethoven 3. és 5. zongoraversenye, Liszt Haláltánca és Esz-dúr zongoraversenye közül választhatnak egyet – olvasható a közleményben.