Az utolsó Napló Kisvilmája

2000. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mészáros Márta meglehetősen terjedelmes és egyenetlen életművén eddig mintegy hármas foglalatú diadémként nyugodott a Napló gyermekeimnek, a Napló szerelmeimnek, a Napló apámnak-anyámnak sorozat. A Kisvilma-trilógia önéletrajzi ihletésű, konfesszionális filmregényfolyam, egy nyomasztó korszak hiteles látlelete, érzékenyen megrajzolt alakok előadásában. Választ nem is próbál adni a század egyik szörnyű kérdésére, inkább körüljárja: milyen gyógyíthatatlan sebeket okozott az embertorzító diktatúra a lelkekben. S ugyanakkor művészi szempontból is autentikus történelmi panorámát nyújt félmúltunk históriájáról.A Kisvilma – Az utolsó Napló, a tetralógiává bővült trilógia befejező darabja megpróbál egyszerre előzmény és zárókő lenni. Visszavezérel bennünket Kisvilma gyermekkorába, Kirgíziába. A kis, hegyektől övezett ázsiai ország a kínai határ tőszomszédságában fekszik. E fájdalmasan idilli, megindítóan szép vidékre érkezett családjával Kisvilma édesapja, Mészáros László szobrász. Úgy járt, mint a Szovjetunióba többezres létszámban özönlő baloldali értelmiségiek, akiket lenyűgöztek a szocialista társadalom építésének látszólag grandiózus távlatai, s az akkor még a valóságnál kevésbé lidércesnek tűnő utópia, a kommunizmus. A Kirgíziába küldött nemzetközi értelmiségi csoport aktívan is segíteni akart az ideálisnak vélt rend megvalósításában. Egyesek közülük tanították a gyerekeket, mások, mint Kisvilma apja, szoborba öntötték az európai ember számára egzotikus élményeket. S közben az atya, mint afféle művészember, a teljes élet habzsolásának igézetében hódol a női szépségnek is, az édesanya (Hegyi Barbara) nem túl nagy gaudiumára. Ám a bukolikus hétköznapok, a féltékenység motiválta melodrámák tragédiába torkollnak. Az 1937-38-as sztálingrádi megtorlások évadján egymás után tartóztatják le s ítélik halálra (mint Kisvilma édesapját) vagy internálják az idegeneket. A film szándéka szerint a történelem eseményeinek felmondását oldó többletként, jelentős részben anya és leánya (Ladányi Cleo) viszonyáról szól, s arról, hogyan avatja túl korán felnőtté a gyermeket a véres diktatúra. Ám épp e nemes, utóbbi szándék vall kudarcot. A rendező a bonyolult lélektani viszonyokat megpróbálja sejtelmesen költői metaforákba burkolni, de a végeredmény olykor egészen vázlatos, máskor filmbédekkeres dekorativitásba vagy közhelyszimbolikába torkoll. Látunk meztelenül fürdő szép nőalakokat a misztikus kirgízi tájba oldódni vagy a tenger egyetemes kékjében lebegni, tovatűnni. E szépelgő jelenetek képtelenek egységbe fonódni az iszonyattal, amely arról tanúskodik: a sztálinizmus a világtörténelem egyik leggyilkosabb diktatújára volt. És talán alig van annál fontosabb, mint hogy feltáruljanak előttünk a kommunizmus iszonyatos bűnei. Ám a művészi elsietettség éppen a tetralógia zárókövét teszi a filmregényfolyam leggyöngébb pontjává. Vannak dokumentumfilmek, amelyeket az ábrázolás különleges alkotói erudícióval megformált hitelessége varázsol műalkotássá. Sajnos, Mészáros Márta művénél a folyamat ellenkezője játszódott le, „csak” megrázó történelmi dokumentumokat örökített meg – játékfilmen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.