Erkölcsi vesztesek, hitehagyott győztesek a vásznon

2000. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint tudjuk, Andrzej Wajda idén, március 26-án átvehette az Oscar-életműdíjat. A Los Angelesi Filmakadémia elnöke, Robert Rehm indoklását idézve: Wajda korunk egyik tiszteletre méltó filmese. Olyan ember, aki a közönséget az egész világon a történelem, a demokrácia és a szabadság művészi szemléletével ajándékozta meg.Andrzej Wajda legújabb műve, a Pan Tadeusz tavaly készült el, de már világszerte komoly szakmai és közönségsikert aratott. A film magyarországi szakmai vetítése előtt az egyik főszereplő, a mester első számú férfi színésze, Daniel Olbrychski, valamint Szabó István és Jancsó Miklós filmrendezők beszélgetés keretében méltatták Andrzej Wajda eddigi életművét.Jancsó Miklós és Szabó István a kelet-közép-európai filmművészet egyik legnagyobb mágusának, a nemzeti függetlenség és az emberi szabadság talán leghitelesebb szószólójának nevezte az ünnepeltet. Daniel Olbrychski egy korábbi interjúbeszélgetést idézve elmondta: „Kapcsolatom Andr-zejjel nemcsak gyorsított szakmai tanfolyam volt, de történelmi és állampolgári oktatás is. Wajda filmjeiben játszott szerepeimnek köszönhetem nemzetközi hírnevemet és a legnehezebb kihívásokhoz szükséges készenlétet, erőt.”Az új film, a Pan Tadeusz, Adam Mickiewicz verses eposza nyomán készült. A Pan Tadeusz a lengyel irodalomnak olyan alapműve, mint számunkra Petőfitől Az apostol, Arany Jánostól a Buda halála. Tökéletes formai fölépítésével megfelel a klasszikus, a homéroszi minta minden elvárásának. Ugyanakkor olyan érzékletesen elveníti meg a XIX. századi patrióta lengyel nemesség köznapi életét, hogy a század nagy realista regényeinek is méltó párja. Wajda úgy érezte, hogy nem lenne szerencsés olyasfajta lineáris, történeti filmtablót fölvonultatnia, mint amit a Könnyűlovasság támadása című Richardson-alkotás vagy a többnyire Sienkiewicz műveiből adaptált lengyel történelmi kalandfilmek megvalósítottak, de filmjének részmotívumaiban nem szakadt el teljesen e tradíciótól sem. A Pan Tadeusz intenzív erejű, sodró ösz-szegzésfilm a szó műfaji értelmében is. A felütésben megjelenik a költő, Adam Miczkiewicz, mint elbeszélő. Mintha egy párizsi szalonban adná elő a lengyel függetlenségi mozgalom, a hazafias nemzeti ellenállás és annak fiatal, európai műveltséggel rendelkező emblémaalakja, Pan Tadeusz történetét.Adam Miczkiewicz 1798-ban, Litvániában született. A vilnai egyetemen végezte tanulmányait, s egyszerre vált a messianizmus, az orosz elnyomás elleni lengyel szabadságharc, Litvánia és Lengyelország egységének profetikus költőjévé. A Pan Tadeuszt párizsi emigrációban írta. A filmben Andrzej Wajda azonosul az általa megidézett költővel. S ahogy Mickiewicz is üzen közvetlenül a saját korának, Wajda is megszólítja az ezredvégi Lengyelországot is.A hazafias nemesi ellenállás egyik kulcsalakját Daniel Olbrychski testesíti meg. Híven ábrázolja a folyamatot, amelynek során a saját honfitársaival civakodó, vadászó, kissé provinciális úr lassan átalakul. S megérti, nincs más lehetőségük, mint a napóleoni Franciaország és a cári Oroszország háborúját kihasználva félretenni a lengyelség belső konfliktusait, s a közös elnyomó ellen fordulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.