Szó, zene és kép összhangban

2000. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 31. Magyar Filmszemle egyik nagydíját Gödrös Frigyes, a Glamour című alkotás író-rendezője vehette át. A filmben a XX. század történelmének nagy eseményei, puccsok és háborúk, diktatúrák, az 1956-os forradalom és a későbbi események úgy jelennek meg, ahogyan egy rokonszenves család hétköznapjait befolyásolják. A film egy magyar zsidó férfi és egy birodalmi német keresztény asszony szerelmét, családalapítását, az elődök és az utódok sorsát örökíti meg. Üzenete maradéktalanul megvalósul: az ökumenikus istenhit és a határtalan emberszeretet ereje soha el nem fogy, és előbb-utóbb minden szörnyűséget legyőz. Gödrös Frigyes nyilatkozott lapunknak.Gödrös Frigyes (képünkön) elmondta, a film forgatókönyvét 1995-ben, egy korábbi kisregénye alapján írta meg. Mind a regény, mind a forgatókönyv első változata egy család mintegy száz évet átfogó históriájáról szól. Akkor még senki nem tudta, hogy Szabó István elkészít egy hasonlóan nagyívű filmet, A napfény ízét. Gödrös 1996 őszén kezdett forgatni, s attól kezdve minden évben dolgozott a filmen mintegy tíz napot. Mint elmondta, őszintén örül a metafizikai értelmezéseknek, amelyek szerint a Glamour ökumenikus szeretetfilm. Ám tény, hogy a regény megírásakor nem teológiai vagy filozófiai üzenetre gondolva ült le a fehér papír elé. A forgatás közben is inkább személyes okok motiválták, hogy megörökítse szülei történetét. Főhőse, a zsidó származású magyar férfi nem más, mint az édesapja, a női főszereplő, a birodalmi német származású keresztény asszony pedig az édesanyja.Gödrös Frigyes szerint a náci német megszállást megelőző években természetes volt, hogy a szerelem, ami anyját és apját összekötötte, mindenre képes. A filmben központi szerepet kap a főszereplők életének számos intim pillanata mellett egy bizonyos trükk is, hiszen szülei kihasználtak egy joghézagot. A filmbeli nőnek – akár édesanyjának – először hozzá kellett mennie egy keresztény magyarhoz, majd elválni tőle. S a válás után – pápai engedéllyel – a magyar zsidó férfi már összeházasodhatott, katolikus templomban, a birodalmi német keresztény nővel. Ez a mai néző számára kicsit homályosnak tűnhet, de annak idején ez valóban így történt. A film első harmada eme groteszk, tragikomikus, ám a kor őrületét híven tükröző történet. S a folytatás lényege – ahogy a narrátor el is mondja – a szakadatlan sürgés-forgás, csoszogás zaja, ami a film tárgyi világát adja és kitölti.A rendező arról is beszélt, hogy alapvető dramaturgiai törekvéseit szeretné az eljövendő munkáiban is megvalósítani. Nevezetesen a szó, a zene szuverenitása és a kép között igyekszik összhangot teremteni. Ennek érdekében még azt is vállalja, hogy a képek esztétikai minőségének egy bizonyos értelemben háttérbe kell szorulnia a zene és a narráció mögött. Hajdanában Gödrös maga is zenész volt, így számára a filmzene nem csak „ráadás”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.