Elmaradt sorsfordulat

2000. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Buvári Tamás Életbevágó című alkotását péntektől láthatjuk a Budapest Film arthálózatához tartozó Tabán moziban. A film torzító, fénytelenül homályos tanyasi képsorai akár Ady, A magyar ugaron című versének illusztrációi is lehetnének. Az örök sötét lakásbelsőbe csak a megállíthatatlanul duruzsuló televízió hoz nyomasztó, földön kívüli fényt. A korszerű, nagyképernyős masina és a tanya nyomorúságos tárgyi világának kontrasztja markánsan jelzi, hogy az ezredforduló Magyarországának keleti fertályán vagyunk. Két anémiás gyerek, egy örökkön-örökké „munkát kereső”, szüntelenül részeg férj (Szarvas József), egy makacs hallgatásba burkolózó nagyapa. Az anya (Magyar Éva) várja a harmadik gyermekét. Szívszorítóan kezdetleges rendelőben, a lepusztult környezethez fakult orvos (Madaras József), suttog az asszony fülébe édenien csengő ígéreteket arról, hogy ha ő is úgy akarja, a születendő gyermek számára létezik egy megváltást hozó megoldás, ami a szülőket akár véglegesen kitépheti a nyomor ördögi köreiből. Jómódú amerikai házaspár hajlandó megvenni súlyos dollárokért a kisdedet. Ám ehhez az kell, hogy a gyermek odaát, az új világban szülessen meg. Az anya vívódások után igent mond...Buvári Tamás sokkoló ké-pein a sötét tanya, az ötvenes évekbe illőn fölszerelt orvosi rendelő premier planjai, a távoli nagyváros felhőkarcolóiról szóló nagytotálok, s az amerikai külváros félközeljei váltogatják egymást. Jelzik, hogy az anya a nyomasztó felhőkarcolótömbnek is csak a peremvidékéig juthat el. A rendező csak jelzi, hogy a gyermek megszületett. S hogy a nevelőszülők kezébe került, még mielőtt a valódi anya akár láthatta, akár kézbe vehette volna. Csak annyit tud, hogy valaki – feltehetően gyermekének leendő apja – egyszer megpróbálta megerőszakolni. Még az a nyugalom sem adatik meg hát neki, hogy gyermeke valóban jó helyre került. A születés után reménye vesztetten bolyong az óriás város perifériáján. Ebben a modern dzsungelben úgysem találhat rá a csecsemőre. Hiszen azokat sem ismeri igazán, akik tört magyarsággal beszélve végigvezették a sivár tengerentúli odisszeián. Végül csak sejtjük, hogy visszatér ugyanoda, ahonnan jött, vérszegény gyerme-keihez, örök részeg és munka nélküli férjéhez. A film finoman érzékelteti, hogy ebből a világból aligha mentik ki a családot az eladott csecsemőért kapott dollárok.A sokkhatás egyik titka, hogy a rendező és írótársa, Kisbán Tamás kikerülték a divatos dokumentum témában rejlő hatásvadász lehetőségeket. A valódi drámát Tóth Zsolt operatőri kamerája torzított, éles és homályos, metaforaértékű képek váltogatásával érzékelteti: az anya még a saját tragédiájában is mellékszereplő. Valójában már nem is érti, mi történik vele. Buvári Tamás kétségbe-ejtően hiteles képet fest azoknak az embereknek a hontalanságáról, akik a mai, ijesztően felgyorsult ritmusú világnak már a pereméről is kiszorultak. Akiknek az élet már véletlenül sem hozhat halvány reménnyel kecsegtető sorsfordulatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.